تخته عایق ژئودرین

زهکشی گود با ژئودرین برای استفاده در انواع سیستم‌های فونداسیون در نظر گرفته شده است. عملکرد ژئودرین‌ها عبارت‌اند از:

کاربرد اصلی ژئودرین در انتقال آب از سطوح است و می‌دانیم که آب‌های سطحی و زیرسطحی یکی از مهم‌ترین عوامل طبیعی تخریب سازه‌ها است که در صورت عدم کنترل، خسارت‌‌های فراوانی به پروژه‌های عمرانی وارد می‌نماید.

ژئودرین چگونه در انتقال آب کاربرد دارد؟

ژئودرین‌ها با ساختار متنوع خود در حرکت و انتقال آب بسیار مفید و کاربردی هستند. اصولا یکی از بهترین‌ روش‌ها برای افزایش سهولت انتقال آب استفاده از لایه‌های زهکشی است. همان‌طور که در بخش تعریف ژئودرین توضیح داده شد، این محصولات ژئوسنتتیکی از یک یا دو لایه ژئوتکستایل به همراه لایه پلی اتیلن سنگین ساخته شده‌اند که ساختاری به شکل برجستگی‌های کوچک یا بزرگ دارند.

نوع طرح ژئودرین سبب می‌شود عملیات زهکشی به راحت‌ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. البته باید توجه داشت برای اجرای یک زهکشی مناسب، از آنجا که ژئودرین در بخش‌هایی از سازه که خاکی سست دارد قرار می‌گیرد، بهتر است از لایه ژئوتکستایل برای فیلتراسیون بیشتر جهت جلوگیری از مهاجرت خاک استفاده شود.

مزایای ژئودرین

ژئودرین‌ها دارای ضخامت کمی بوده و انعطاف‌پذیر هستند. به همین دلیل نصب و حمل نقل آ‌ن‌ها بسیار آسان و سریع است. این ویژگی سبب می‌شود در بسیاری از هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود. علاوه بر این ژئودرین‌ها مقاومت در برابر دما و فشار بالایی دارند.

آن‌ها می توانند در محدوده دمای 20- تا 100+ را به راحتی دوام بیاورند و استحکام و مقاومت خود را از دست ندهند.

همچنین ظرفیت بالای ژئودرین‌ها  در هدایت آب، بسیاری از مشکلات و خطرات ساخت و ساز و صنایع عمران را برطرف کرده است. از دیگر کاربردهای ژئودرین می‌توان به عنوان زهکشی کف پارکینگ و زیرسازی در مکان‌هایی که سطح آب بالا است اشاره کرد. همچنین ژئودرین‌ها در پشت دیوار حائل نیز برای کار زهکشی و هدایت آب‌های سطحی کاربردی هستند. در صنایع پتروشیمی نیز برای انتقال زباله‌های سیال، از ژئودرین استفاده می‌شود و در بام‌های سبز و استادیوم‌های فوتبال و زمین چمن‌ها نیز به عنوان زهکش عملکرد مهم و موثری دارند.

جنس این مواد از پلیمر بوده که عوامل طبیعی هیچگونه تاثیری بر روی آن ندارد. ضخامت کم این پانل‌ها  ((3cm‌ باعث کاهش چشمگیر عملیات خاک‌برداری در پروژه‌های زهکشی می‌شود. این پانل‌ها با آخرین تحقیقات به روز جهان برای انواع زهکشی (سازه‌های زیرزمینی) جایگزین مناسب برای روش‌های سنتی آن می‌باشد.

انواع ژئودرین

البته باید این را در نظر گرفت که ژئودرین‌ها انواع مختلفی دارند. اندازه شبکه‌های ژئونت یا همان لایه پلی اتیلنی بسته به نو ع کاربرد، متفاوت است. وجود ژئوتکستایل‌ها که عموما ار نوع ژئوتکستایل بافته نشده هستند به این خاطر است تا خاک و شن را بتوانند به راحتی فیلتر کرده فقط عبور آب را امکان پذیر کنند. نوع ژئوتکستایل و اندازه چشمه‌های ژئونت بستگی به استفاده ژئودرین در هر پروژه می‌تواند متفاوت باشد.

 متخصصان کارن روف ژئودرین‌ها را در سه دسته بندی کلی بیان می‌کنند:

این نوع از ژئودرین‌ها متشکل از شبکه پلی اتیلنی در میان دو لایه ژئوتکستایل لمینتی است. کابرد ژئودرین‌های مش پلیمری (ژئومنت):  این نوع ژئودرین‌ها را اغلب در پشت انواع دیوارها، زیرسازی انواع پارکینگ و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌دهند.

2. ژئودرین‌های شانه تخم‌مرغی (دیمپل شیتت): این نوع ژئودرین‌ها از پلی اتیلن ساخته شده و شبکه‌های موجود در میان برآمدگی‌ها می‌تواند سبب شود که انتقال آب از خاک به لایه آسان‌تر شود و این اعمال باعث می‌شود زهکشی و انتقال آب به شبکه‌های زهکشی سریع‌تر انجام َشود.

این نوع ژئودرین‌ها میتوانند هم نقش عایق و هم زهکشی را داشته باشند.

3. آکواسل یا پنل ژئودرین تخم مرغی مخصوص روف گاردن

نوعی از ژئودرین‌ها که به صورت مشبک تا ارتفاع دو متر ساختع می‌شوند به آکواسل‌ها معروف‌اند.

این نوع از ژئودرین می‌تواند آب را در خود نگه دارد و دارای استحکام بسیار زیاد برای تحمل اجسام سنگین هستند که آن‌ها را برای استفاده در باغ بام‌ها مناسب می‌کند.

4. ژئودرین سه بعدی

زهکش سه بعدی یا ژئودرین سه بعدی که با نام دریناژ و یا آکواسل نیز شناخته می‌شود، ورق‌هایی از جنس پلی اتیلن سنگین یا HDPE هستند که به عنوان محلی  برای نگهداری آب برای پوشش گیاهی مورد استفاده گسترده در ساخت روف‌گاردن‌ها قرار گرفته‌اند.

زهکش سه بعدی دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ  ریشه است که این امر باعث شده این محصول به عنوان  گزینه‌ای بسیار مناسب جهت زهکشی روف گاردن استفاده شود.

استفاده از زهکش سه بعدی به دلیل دارا بودن محفظه‌هایی جهت نگهداری آب، مانع از کم آبی پوشش گیاهی در فصل‌های کم بارش سال و همچنین باعث کم شدن ضخامت خاک و در نتیجه وزن بام سبز می‌شود.

در ساخت روف‌گاردن‌ها زهکش سه بعدی بعداز ژئوتکستایل و عایق رطوبتی (ژئوممبران PVC) نصب می‌شود. استفاده از زهکش سه بعدی در ساختار روف گاردن، آب اضافی موجود را به سطح منتقل کرده تا آب اضافی از طریق شیب بام خارج شود.

این محصول بصورت پنل‌هایی در ابعاد 50*50 سانتی‌‌متر و ضخامت 3 سانتی‌متر تولید و عرضه می‌گردد.

پنل‌های زهکشی سه بعدی دارای چفت و زبانه‌هایی روی بدنه خود هستند که باعث می‌‌شوند به راحتی در هم قفل شوند و صفحات زهکشی با ابعاد دلخواه در هنگام نصب ایجاد شود.

مزایای ژئودرین سه‌بعدی:

جنس این زهکش سه بعدی از مواد پلیمری است و عوامل محیطی هیچگونه آسیبی به آن وارد نخواهند کرد.

به دلیل ضخامت کم این پنل زهکشی (3 سانتی متر) حجم لازم خاک برداری کاهش پیدا می‌کند. همچنین حمل پنل این زهکشی بسیار آسان است.