آب بندی تونل

سیستم های آب بندی تونل در زیرزمین درمحل کارساخته می شوند.برای محافظت دربرابر نفوذرطوبت،یک سیستم آب بندی پلاستیکی ساخته شده از PPPVCیاTPOمعمولاًپس ازتکمیل پوشش بتن استفاده میشود.

تونل سازی

تونل سازی به عنوان بخشی ازمهندسی عمران شامل ساخت تمام حفره های زیرزمینی مانندتونل ها،گالری ها،شفت هایاغارهامی شود.

سیستم های عایق رطوبتی تونل درمعادن روبازیازیرزمینی ساخته میشوندوباژئوممبران آب بندی می شوند تاپس ازتکمیل پوشش بتنی ازورودآب جلوگیری شود.

باروش صحیح جوشکاری،ماشین های جوش اتوماتیک مناسب وابزارهای دستی هوای گرمLeister،میتوان هرپروژه ساخت تونل رابه نتیجه موفقیت آمیز رساند.

چگونه یک تونل را آب بندی می کنید؟

یک تونل می توانددورتادورتوسط یک ژئوممبران پلاستیکی(PGM)آب بندی شود یا ازهمان ابتدا به عنوان یک سازه بتنی ضدآب طراحی شودپلی وینیل کلرید پلاستیکی شده(PVC-P) یاپلی اولفین های بدون نرم کننده برای این ماده استفاده می شود.

4 نکته برای ضد آب کردن تونل ها

آماده سازی سطح مناسب کیفیت سطح بتن به طورقابل توجهی برعملکردسیستم عایق رطوبتی تأثیرمی گذارد.

زیرلایه رابرای چسبندگی بهترغشاآماده کنید.

یک غشای ضدآب با کیفیت بالااعمال کنید.

نیازبه سیستم زهکشی

جوشکاری سربار

HDPE، PP، PVC یا TPO

ژئوممبران های ساخته شده ازHDPE PP PVC یاTPOدرزوایای قائم نسبت به مسیر تونل با استفاده ازروش جوشکاری همپوشانی پردازش میشوند. با توجه به شکل تونل، کار با دستگاه جوش بالای سر اجتناب ناپذیر است. این امربرای پوشاندن سقف تونل دریک سوم بالایی مقطع تونل،که به نامcalotteنیز شناخته می شود، باژئوممبران مورد نیازاست.

جوشکاری پوشش ژئوممبران ودیواره‌های جانبی درتونل‌ها(که گاهی به درختان نارون نیزگفته میشود)سخت نیست. استفاده ازابزاردستی هوای گرم یا جوشکاراتوماتیک درموقعیت موردنیاز برای چندین ساعت مستلزم استقامت واستحکام است.

علاوه بر این، یک ابزار سبک و ارگونومیک متناسب با آن برای ایجاد درزهای جوشکاری با کیفیت بالا به صورت ثابت مورد نیاز است. برای “جوشکاری سربار” به دستگاه های جوش اتوماتیک سبک و انعطاف پذیر نیاز است.

اتصالات محکم

در ساخت تونل،همه چیز را نمی توان با دستگاه های جوش اتوماتیکGEOازLeister آب بندی کرد. برای اتصالات جوشکاری وکارهای مشابه از اکسترودرهای دستی برای درزبندی درزها با میله جوش استفاده می شود. از تفنگ های حرارتی دستی برای کارهای جزئی استفاده می شود زیرا جوشکارهای اتوماتیک بیش از حد بزرگ هستند.

درزهای تونل را بررسی کنید

سوزن های آزمایش،دستگاه های پانچ برای نمونه های آزمایشی وزنگ های آزمایشی درساخت تونل اهمیت ویژه ای دارند.اجتناب ازعیوب ساختاری و نواحی آسیب دیده مانندسوراخ وترک درموادضروری است.

بنابراین، توجه ویژه به لوازم جانبی مورد نیاز برای تست کیفیت در تونل ها مهم است. Leister ارائه دهنده عالی تجهیزات تست مناسب مورد نیاز برای آزمایش درزهای جوش و آسان کردن کار است. تونل‌ها درمکان‌های صعب العبور،ازجمله درکوه‌ها یا زیرمخازن آب،ساخته می‌شوندکه امکان حرکت کارآمد یا ایجادخطوط ارتباطی بدون برخوردرا فراهم می‌کنند.

حفاری TBM

طولانی ترین تونل هاچند ده کیلومترطول دارند.تونل هاباماشین های حفاریTBMساخته شده اند.

این تونل شامل حلقه هایی به عرض1.5متراست که بایکدیگرفشرده شده اندوهرحلقه ازچندین لوله پیش ساخته بتن آرمه(بسته به قطر)تشکیل شده است.

تونل های موجود و نوظهور به دلیل شرایط سختی که در آن قرار دارند، در معرض تاثیر منفی رطوبت قرار دارند.علاوه براین،ساخت وساز فشرده ساختمان هامنجر به سایش سریع آنهامیشود. برای اینکه تونل هاچندین دهه درخدمت کاربران باشند، باید ازآنها مراقبت کردودربرابر اثرات مخرب آب که خود را به صورت نشت آب در سطح تونل نشان می دهد، محافظت شود.

عایق های ضد آب

عایق های ضد آب از سازه تونل ها در برابر نشتی که باعث خوردگی بتن و فولاد تقویت کننده می شود محافظت می کند، زمین را تثبیت می کند، سازه را پایدار می کند و ظرفیت حمل آن را افزایش می دهد. در حین ساخت تونل، به دلیل فشار هیدرواستاتیک قابل توجه و متغیر مؤثر بر روی پوشش تونل بتنی، ممکن است با وجود آرماتور، خراش و ریزش در سازه ظاهر شود که منجر به کاهش پارامترهای مقاومتی عناصر تونل می شود.

برای جلوگیری ازآسیب ناشی ازنشت وخوردگی پیشرونده آرماتور،خراش هابایدبا استفاده ازشیمی تزریقی تخصصی مهروموم وپرشوند.خراش های خشک،بدون نشتی،چسبانده شده بارزین اپوکسی،خراش های مرطوب بارزین پلی اورتان مهروموم میشوند.

محصولات تزریقی

بسته به اینکه آیاترک تمایل به تغییرعرض رانشان میدهد،ازمحصولات تزریقی برای اتصال استحکام یا الاستیک،خراش های پل زدن استفاده میشود. یکی دیگرازمشکلاتی که درساخت تونل‌هارخ می‌دهد،نشت آب‌بندهادرسطح مشترک بین عناصر پیش‌ساخته ونشتی‌های ایجادشده دراین نقطه است.

دراین شرایط،اکثرشرکت هاازیک راه حل شناخته شده استفاده می کنند.تزریق پرده با استفاده ازمثلاً ژل اکریلیک برای پوشش تونل.بااین حال،تیمCOVER روش بسیار کارآمدتری راتوسعه داد سریع‌تروتداخل کمتربا ساختار.

تونل های ضد آب

ماتجربه درتونل های ضد آب،ازجمله تونل های ساخته شده راداریم.مافقط ازشیمی تایید شده واثبات شده استفاده میکنیم،زیراعایق رطوبتی تونل هامطالبات زیادی رابرای موادآب بندی مورداستفاده ایجادمیکند.

هنگام آب‌بندی وبازسازی تونل‌ها،می‌توان بامشکلات سطح آب زیرزمینی،ساخت تونل،شرایط زمین‌شناسی مواجه شد،به همین دلیل است که آشنایی با فناوری‌های مختلف آب‌بندی تونل وانتخاب آنهایی که عملکردسریع و مؤثرتونل راتضمین میکند بسیارمهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *