استفاده از ژئوسل

مزایای استفاده از ژئوسل

ژئوسل ها یک تکه فناوری شگفت انگیز هستند که می توانند مزایای مختلفی را برای عملیات شما فراهم کنند. چه به دنبال تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش یا ایجاد یک سطح جدید برای پارکینگ یا زمین های ورزشی باشید، ژئوسل ها پتانسیل انجام همه این کارها را دارند.

ژئوسل چیست؟

ژئوسل یک ساختار سلولی سه بعدی است که می تواند با خاک، شن یا مواد دیگر پر شود تا شیب های تند را تثبیت کند و از فرسایش جلوگیری کند. آنها از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده اند و ساختار سلولی باز دارند که به آنها اجازه می دهد تا با زمین مطابقت داشته باشند.

ژئوسل ها روشی انقلابی برای جداسازی و محصور کردن خاک، سنگدانه یا سایر مواد پرکننده هستند. این ساختارهای سلولی سه بعدی را می توان در حین نصب گسترش داد به طوری که دیوارهای انعطاف پذیر با نوارهای به هم پیوسته را تشکیل می دهند که استحکام کششی را تقویت می کنند و همچنین با نگه داشتن همه چیز در محل خود از طریق افزایش فشار ناشی از عوامل محیطی مانند هوازدگی از حرکت جلوگیری می کنند.

هنگامی که فشار به خاک محصور در داخل یک ژئوسل اعمال می شود، مانند کاربرد پشتیبانی بار، کرنش های جانبی بر روی دیواره سلول های محیطی ایجاد می شود. منطقه 3 بعدی محصور شدن تحرک جانبی ذرات خاک را کاهش می دهد، اما بارگذاری عمودی بر روی پرکننده محدود منجر به تنش جانبی و مقاومت قابل توجهی در سطح مشترک سلول و خاک می شود.

ساخت و ساز

ژئوسل ها در ساخت و ساز برای کاهش فرسایش، تثبیت خاک، محافظت از کانال ها و ارائه تقویت ساختاری برای تحمل بار و حفظ زمین استفاده می شوند.

ژئوسل ها برای اولین بار در اوایل دهه 1990 به عنوان راهی برای بهبود پایداری جاده ها و پل ها توسعه یافتند. آنها به دلیل توانایی خود در تثبیت خاک و کنترل فرسایش در زمین های شیب دار به سرعت محبوبیت پیدا کردند. امروزه ژئوسل ها در کاربردهای مختلفی از جمله راه سازی، دفن زباله، عملیات معدنی و پروژه های زیرساخت سبز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ژئوسل

ژئوسل ها در انواع و مشخصات مختلف برای حل مسائل مختلف با انواع مختلف خاک موجود هستند. بهترین روش برای دسته بندی ژئوسل ها ژئوسل های سوراخ دار و بدون سوراخ است.

ژئوسل های سوراخ دار سوراخ های کوچکی در خود دارند که به آب و هوا اجازه عبور می دهد. این نوع ژئوسل برای کاربردهایی که خاک باید قادر به تنفس باشد، مانند پروژه زیرساخت سبز، بهترین است.

علاوه بر این، سوراخ‌ها توزیع بار را بهبود می‌بخشند و اعوجاج را کاهش می‌دهند. آنها از یک سری نوار تشکیل شده اند که به هم متصل می شوند تا سلول ها را تشکیل دهند. استحکام نوار سوراخ شده و جوش یکپارچگی ژئوسل را تعیین می کند.

ژئوسل‌های بدون سوراخ دارای دیواره‌های صاف و محکم هستند و برای کاربردهایی که نیاز به نگهداری آب دارند، مانند محل دفن زباله، بهترین هستند. دیواره های صاف از نفوذ آب جلوگیری می کند و به حفظ خاک در داخل سلول کمک می کند.

ژئوممبران ها و زهکش های عمودی پیش ساخته گاهی اوقات به عنوان جایگزین های خاص کاربرد برای ژئوسل ها استفاده می شوند.

مزایای Geocells

توسعه زیرساخت شامل طراحی و ساخت سازه ها می شود و در عین حال تضمین می کند که آنها تأثیر مخربی بر منابع طبیعی ندارند. تثبیت و تقویت خاک منبع اصلی نگرانی و تهدید احتمالی برای پایداری طولانی مدت جاده ها، پل ها و مسیرها است.

مهندسان از سیستم های سلولی به روش های مختلفی سود می برند، از جمله هزینه کمتر، افزایش ظرفیت تحمل وزن و بهبود پایداری.

مزایای اضافی استفاده از ژئوسل ها عبارتند از:

1. حفاظت و تثبیت سطوح شیب تند

ژئوسل ها برای محافظت از شیب ها در برابر فرسایش و کمک به تثبیت سطح استفاده می شوند. سلول ها با زمین منطبق می شوند و یک دیوار سه بعدی ایجاد می کنند که از حرکت جانبی ذرات خاک جلوگیری می کند. این به جلوگیری از رانش زمین کمک می کند و شیب را ثابت نگه می دارد.

علاوه بر این، ژئوسل ها مقدار مواد مورد نیاز برای تثبیت شیب را کاهش می دهند که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. همچنین می توان آنها را به سرعت و به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات سنگین نصب کرد.

ژئوسل ها به طور گسترده در ساخت و ساز جاده ها برای جلوگیری از فرسایش در زمین های شیب دار استفاده می شوند. در یک پروژه، یک خدمه چهار نفره توانستند بیش از 11000 متر مربع آرماتور ژئوسلولار را تنها در دو روز نصب کنند.

فرسایش تنها در شیب های تند مشکل ساز نیست. همچنین می تواند در سطوح صاف مانند جاده ها و پارکینگ ها رخ دهد. در این موارد می توان از ژئوسل ها برای ایجاد سطح بافتی استفاده کرد که به جلوگیری از اتلاف مواد در اثر فرسایش باد و آب کمک می کند.

ژئوسل ها اغلب همراه با سایر روش های تثبیت مانند گابیون ها، سدهای چک و دیوارهای حائل استفاده می شوند. هنگامی که ژئوسل ها با این روش ها ترکیب می شوند، پایداری و محافظت بیشتری در برابر فرسایش ایجاد می کنند.

2. پوشش های محافظ کانال ها و سازه های هیدرولیکی

ژئوسل ها همچنین به عنوان پوشش محافظ برای کانال ها و سایر سازه های هیدرولیکی استفاده می شوند. سلول ها دیواره ای سه بعدی تشکیل می دهند که از ورود ذرات خاک به آبراه و ایجاد آلودگی جلوگیری می کند. علاوه بر این، سلول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *