انواع سیم جوش

بسیاری از الکترودهای محافظ گاز – هر کدام با خواص مکانیکی، رفتار قوس الکتریکی و کاربردهای مورد نظر متفاوت – تقریباً برای هر پروژه جوشکاری در دسترس هستند. بسته به نیاز شما برای کیفیت، بهره وری و هزینه، می توانید از بین سه سیم جوش قوس الکتریکی محافظ گازی مختلف را برای کاربرد خود انتخاب کنید:

1-جوش قوس فلزی گاز جامد (GMAW).

2-کامپوزیت GMAW (با هسته فلزی).

3-جوش قوس الکتریکی محافظ گازی (FCAW).

4-جامد GMAW

GMAW

GMAW به یک الکترود سیم جامد یا یک الکترود کامپوزیت با هسته فلزی نیاز دارد. الکترودهای سیم جامد معمولاً به عنوان الکترودهای GMAW شناخته می شوند. خواص مکانیکی و استحکام رسوب جوش ابتدا به شیمی سیم و دوم به نوع گاز محافظ مورد استفاده بستگی دارد (شکل 1 را ببینید). گاز محافظ برای محافظت از جوش در برابر جو ضروری است. سازندگان غالباً GMAW را ترجیح می دهند زیرا رسوب جوش بدون سرباره است و نیاز به تمیزکاری کمی دارد یا اصلاً نیازی به تمیز کردن ندارد که باعث افزایش راندمان می شود.

دسته بندی

دسته بندی های زیادی از سیم GMAW وجود دارد که هر کدام دارای سطوح مختلفی از اکسید کننده ها هستند. سیم بسیار اکسید شده می تواند نور تا سطوح متوسط آلودگی های سطحی را تحمل کند. برای این کاربردها، به دنبال سیم ER70S-6 باشید که دارای سطوح بالاتری از سیلیکون و منگنز نسبت به ER70S-3 است. همچنین می‌توانید یک الکترود میانی، ER70S-4 را برای کاربردهایی که نیاز به اکسیدکننده‌های بیشتری نسبت به ER70S-3 اما کمتر از ER70S-6 دارند، انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که سیم GMAW را از یک سازنده معتبر انتخاب کنید تا از شیمی، قطر و تغذیه ثابت از لات به لات یا قرقره به قرقره اطمینان حاصل کنید. برخی از سیم‌های GMAW وارداتی دارای برچسب ER70S-6 هستند اما در واقع مطابق با طبقه‌بندی اروپایی SG2 هستند. بسیاری از سیم‌های اروپایی با برچسب ER70S-6 با شیمی ER70S-6 مورد نیاز انجمن جوشکاری آمریکا (AWS) مطابقت ندارند و بنابراین ممکن است برای کاربرد شما مناسب نباشند.

سرعت

سرعت سفر در صفحه انفجاری،GMAW عملکرد خوبی دارد. در صفحه ای با مقیاس آسیاب سنگین، سیم GMAW به خوبی سیم با هسته فلزی یا سیم هسته شار عمل نمی کند. سیم های جامد GMAW رسوب آسیاب را به آسانی اکسیده نمی کنند و بر شکل مهره ها و سرعت حرکت تأثیر منفی می گذارد.

جوشکاری خارج از موقعیتGMAW را می توان برای جوشکاری خارج از موقعیت با استفاده از روش قوس کوتاه روی مواد نازک استفاده کرد که نرخ رسوب پایینی را به همراه دارد. به عنوان یک جایگزین، جوشکاری پالس اسپری با این الکترودها می‌تواند نرخ رسوب را افزایش دهد و در عین حال قابلیت‌های خارج از موقعیت را نیز فراهم کند.

ویژگی های مکانیکی

به طور کلی، استحکام یک رسوب جوش ساخته شده با یک الکترود جامد GMAW به استحکام الکترود محدود می شود. اگر یک ماده پایه با استحکام بالا و کم آلیاژ دارید، ممکن است پیدا کردن یک سیم فولادی جامد GMAW که الزامات مواد پایه را برآورده کند، دشوار باشد. برای این کاربردها، یک الکترود با هسته فلزی یا هسته شار ممکن است مناسب تر باشد.

عملیات پس از جوشکاری برای حالت های خاصی از انتقال فلز باGMAW – مانند قوس کوتاه و کروی – ممکن است پاشیدگی رخ دهد که نیاز به تمیز کردن پس از جوش دارد. جزایر سیلیکونی را می توان در طول GMAW رسوب کرد که ممکن است لازم باشد قبل از رنگ آمیزی یا پوشش برداشته شوند. با این حال، GMAW با سیم جامد به طور کلی یک فرآیند تمیز است که به حداقل عملیات پس از جوش نیاز دارد.

سیم با هسته فلزی

سیم های فلزی الکترودهای لوله ای هستند که اجزای فلزی در هسته دارند. مانند سیمGMAW، سیم با هسته فلزی یک جوش بدون سرباره ایجاد می کند که نیاز به تمیز کردن کمی یا بدون نیاز دارد. ویژگی های عملکرد نیز شبیه به سیم جامدGMAW است. سیم با هسته فلزی که قبلاً به عنوان سیم شار طبقه بندی می شد، اکنون به عنوان یک الکترود مرکب GMAW طبقه بندی می شود.

گاز بی اثر فلز که معمولاً به عنوان جوشکاری MIG شناخته می شود، یک روش جوشکاری است که برای مواد ضخیم و بزرگ استفاده می شود. جوشکاری MIG به فرآیندی گفته می شود که در آن الکترودهای جوش سیم و قطعه کار زمانی که گرما یا جریان حاصل از تفنگ سیم MIG به قطعات فلزی اعمال می شود قوس ایجاد می کنند. گرما قطعات را ذوب و ذوب می کند و یک پیوند دائمی ایجاد می کند.

مزایای جوشکاری MIG

می توان از آن برای جوش دادن انواع مختلف آلیاژها و فلزات استفاده کرد و جوشکاران را قادر می سازد تا سرعت سیم، قطبیت و آمپراژ را کنترل کنند. از این رو، به دلیل تطبیق پذیری، کاربردهای جوش MIG در تولید، هوافضا، ساخت سفارشی، ساخت و ساز، خودروسازی، کشتی سازی و چندین صنعت دیگر یافت می شود.

انواع مختلف جوشکاری MIG

MIG نیاز به انتقال مواد پرکننده یا فلز جوش در سراسر قوس به مواد پایه دارد. می تواند این کار را از طریق یکی از چهار روش جوشکاری زیر انجام دهد:

1-انتقال اتصال کوتاه

2-انتقال اسپری

3-انتقال کروی

4-انتقال اسپری پالس

هر کدام از این انواع مختلف جوشکاری مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، هیچ یک از این روش ها به عنوان تنظیمات خودکار در جوشکار MIG ظاهر نمی شود. شما باید تنظیمات ولتاژ و آمپر را تنظیم کرده و بر اساس گاز محافظ برای جوش MIG استفاده کنید.

گازهای مورد استفاده در انواع جوشکاری به صورت گازهای خالص یا مخلوط عبارتند از:

آرگون (Ar)

هلیوم (او)

دی اکسید کربن (CO2)

اکسیژن (O2)

نیتروژن (N)

هیدروژن (H)

متداول ترین گازهای مورد استفاده برای جوشکاری MIG آرگون، هلیوم، دی اکسید کربن و اکسیژن هستند.

سیم جوش MIG

وقتی صحبت از جوشکاری الکترود به میان می آید، به یک سیم جامد نیاز دارید که از طریق یک تفنگ سیمی MIG و به حوضچه جوش تغذیه شود. انواع سیم جوش MIG به شرح زیر است:

سیم سخت

این سیم توسط مبتدیان ترجیح داده می شود زیرا مدیریت آن آسان تر است. می توان آن را در هر موقعیتی جوش داد – افقی، مورب، صاف و بالای سر. سختی آن ممکن است متفاوت باشد – می تواند سخت تر یا نرم تر از فولاد باشد.

نقاط ضعف آن این است که نفوذ در مقایسه با سایر فرآیندهای جوشکاری کم است و اگر جوش در یک تنظیم ولتاژ پایین جوش داده شود، ممکن است ترک ایجاد کند.

سیم هسته شار بدون گاز

شار در این سیم MIG تعبیه شده است و از این رو، نیازی به گاز محافظ خارجی ندارد. یکی از قوی ترین و بادوام ترین سیم ها می باشد.

با این حال، مقدار قابل توجهی از سرباره و پاشش ایجاد می کند که فرآیند را کاملاً کثیف می کند.

سیم شار دوگانه شیلد

این ماده سیم MIG شبیه سیم هسته بدون گاز است. با این حال، به گاز محافظ نیاز دارد. در بین جوشکارهای سازه بسیار محبوب است.

اشکال این است که به برق ولتاژ بالا نیاز دارد – تنظیمات ولتاژ تا 30 و پریزهای برق تا 480 ولت.

سیم فولادی ضد زنگ

این ماده سیم جوش MIG تقریباً خواصی مشابه سیم سخت دارد. می توان از آن در برنامه های مختلفی استفاده کرد که نیاز به پرداخت جذاب و قوی دارند.

با این حال، نیاز به تخصص دارد وگرنه ممکن است جوش اشتباه پیش برود. همچنین قالب گیری در مقایسه با مواد دیگر دشوار است.

سیم آلومینیومی

این یک سیم MIG نرم است و نیاز به تنظیم کمتری دارد که باعث صرفه جویی در فضا می شود.

اشکال این است که مدیریت آن سخت است و اگر اشتباهی در جوشکاری وجود داشته باشد، رفع آن مشکل است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *