انواع ژئوگرید

انواع ژئوگرید

ژئوگریدها معمولاً ازمواد پلیمری مانند پلی استر،پلی وینیل الکل،پلی اتیلن یاپلی پروپیلن ساخته می شوند.

آنهاممکن است از نخ بافته یا بافته شوند،باگرما از نوارهای مواد جوش داده شوند،یا با سوراخ کردن یک الگوی منظم از سوراخ ها در ورق های مواد تولید شوند، سپس به صورت شبکه کشیده شوند.

ژئوگریدها بر اساس الگو

ژئوگریدتک محوری: به ژئوگریدهای تک گرا معروف است، یک شبکه مسطح است که در یک جهت از استحکام بسیار بالاتری نسبت به جهت دیگر برخوردار است.

ژئوگریددو محوره:به ژئوگریدهای دو طرفه نیز معروف است، این یک شبکه مسطح است که در هر دو جهت متعامد یعنی طولی و عرضی دارای استحکام مشابهی است.

ژئوگریدسه محوره:اینهاازیک ورق پلی پروپیلن پانچ شده درجهت های متساوی الاضلاع متعددساخته میشوندتاروزنه های مثلثی راتشکیل دهند.

ژئوگریدهای مبتنی بر تولید

ژئوگریداکسترودشده-آنها ازپلی پروپیلن ساخته شده اندکه برای تثبیت زمین وکاربردهای تقویت خاک استفاده میشود. آنهاساختارهای مسطح درپلیمرهستند که اکسترود شده وسپس کشیده می شوند:این ممکن است دریک جهت یا دردوجهت اصلی انجام شود.

در آرماتورسازی خاک و روسازی راه ها کاربرد دارند.

ژئوگرید پیوندی-بااتصال معمولاً درزاویه قائم،دویاچند مجموعه ازرشته ها یاعناصردیگرتولیدمی شود.

مزایای ژئوگریدها

ازآنها برای جلوگیری ازسرخوردن درشیب های طولانی وشیب داردرهنگام نصب واستفاده ازسیستم دربندی دفن زباله استفاده می شود.

ژئوگرید استحکام و طول عمر بالایی را برای دیوار شما فراهم می کند تا از شکست دیوار جلوگیری کند؛ مقاوم در برابر تخریب بیولوژیکی و مواد شیمیایی طبیعی.

این می تواند یکپارچگی ساختاری خاک در جاده ها، دیوارها و شیب ها را با تقویت و محدود کردن مواد پرکننده و توزیع نیروهای بار بهبود بخشد.

آنها به خاک کمک می کنند تا تقریباً در هر زاویه دلخواه در کاربردهای جداسازی درجه قرار گیرند. در کاربردهای دیوار حائل و شیب، ژئوگریدها را می توان با طیف گسترده ای از عناصر رو به رو ترکیب کرد تا زیبایی شناسی مورد نظر را برای هر پروژه ایجاد کند.

ژئوگرید برای روسازی

کاربردهای ژئوگرید در روسازی و جاده شامل بهسازی زیربنایی، تقویت مسیر پایه، مسیرهای زیرپایه و سطحی است. جابجایی بیرونی بالاست راه آهن متوقف شده ونشست کاهش می یابدزمانی که آنهاباژئوگریدهاتقویت می شوند.

ژئوگرید برای دیوار حائل

ژئوگریدها برای تثبیت پس‌پر در دیوارهای حائل استفاده می‌شوند. پایداری دیوار حائل زمین به زاویه اصطکاک بستگی دارد. خواص خزش و آرامش تنش بر عملکرد ژئوگریدها در دیوار حائل تأثیر می گذارد. دروسط دیوارحائل باید ژئوگریدهای با استحکام بالادرنظر گرفته شود و درغیراین صورت فاصله آرماتورهای ژئوگرید بایدکاهش یابد.

ژئوگرید برای پی خاک

ژئوگریدهای تک محوری و دو محوری معمولاً در کارهای فونداسیون استفاده می شوند. شرط اصلی برای دستیابی به پایداری خوب، ظرفیت در هم قفل شدن ژئوگرید و سنگدانه ها است. ارتعاشات به خوبی توسط تقویت ژئوسل کنترل می شوند.

ژئوگرید برای تثبیت شیب

تقویت ژئوگرید در شیب عمدتاً بر تغییر شکل و پایداری شیب تأثیر می گذارد. ظرفیت باربری عمدتاً به طول ژئوگرید بستگی دارد. برای دستیابی به بهترین عملکرد، اندازه دیافراگم باید تقریباً برابر با 0.2 برابر عرض پایه باشد. به دلیل استحکام کششی بیشتر و طول بیشتر، افت جابجایی خاکریزهای خاکی و افزایش ضریب ایمنی ایجاد می شود.

ژئوگرید برای عناصر ساختاری

در اجزای سازه از ژئوگریدها به عنوان تقویت کننده اضافی و به عنوان تقویت کننده برشی استفاده می شود. برای دستیابی به الیاف استحکام خوب مانند پلی پروپیلن و فولاد استفاده می شود. تقویت ژئوگرید منجر به ظرفیت باربری نهایی بالا، بهبود جذب انرژی و کاهش لغزش، استحکام برشی و پیوند، کاهش انقباض خشک شدن و کاهش سرعت تخریب می شود.

به غیر از این ژئوگریدها برای تصفیه زهکشی آبگیری، ) دفن زباله و موانع محیطی و تقویت سطح استفاده می شود.

کار با ژئوگرید:

ژئوگرید به طور معمول در رول های بزرگ تا 13 فوت (4 متر) عرض و 250 فوت (76 متر) طول عرضه می شود. این «شبکه‌ها» نیز دارای وزن‌ها و قدرت‌های مختلفی هستند. دیوارهای بلندتر اغلب به شبکه های استحکام سنگین تری نیاز دارند، به ویژه در قسمت های پایین دیوار. بیشتر شبکه ها در جهت رول یا ماشین قوی ترین هستند.

ژئوگریدهای یک طرفه

استحکام کششی و مدول کششی بالایی دارد. با این نوع ساختار، شبکه ژئو یک سیستم اینترلاک ایده آل برای خاک فراهم می کند. دارای استحکام و استقامت یک طرفه بالا و محدودیت جانبی بالایی برای مخلوط خاک و سنگ است. تمام شاخص های دارایی آن نسبت به ژئو گرید بدون کشش برتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *