تفاوت بین ژئوگرید و ژئوسل چیست؟

تفاوت بین ژئوگرید و ژئوسل چیست؟

اگرچه چندین محصول ژئوسنتتیک برای تقویت زمین وجود دارد، ژئوسل ها و ژئوگریدها بیشترین استفاده را دارند. قبل از انتخاب یکی، باید بدانید که آنها چگونه متفاوت هستند و برای چه کاربردهایی مناسب هستند.

تفاوت بین ژئوسل ها و ژئوگریدها شامل شکل آنها، درجه انعطاف پذیری آنها و ظرفیت های باربری نسبی آنها است. هر دو کاربردهای پشتیبانی زمینی و جاده ای مشابهی دارند، ژئوسل ها برای زیرسازی های نرم مناسب تر از ژئوگریدها هستند. از ژئوگریدها علاوه بر جاده ها، راهروها و پارکینگ ها در ساخت دیوارهای حائل نیز استفاده می شود.

ژئوسل در مقابل ژئوگرید

اگرچه هر دو محصولات ژئوسنتتیک مشابهی هستند، ژئوسل‌ها و ژئوگریدها بر اساس شکل، محدودیت و سختی جانبی و ظرفیت تحمل بار متفاوت هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ژئوسل یک ساختار مشبک عمیق و سه بعدی است، در حالی که ژئوگرید معمولاً دو بعدی است. ژئوسل‌ها به شکل ساختاری لانه زنبوری به هم متصل می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، ژئوگریدها شبیه یک شبکه تنگ هستند.

محدودیت جانبی و سختی

ساختار 2 بعدی ژئوگریدها آنها را نسبت به ژئوسل ها انعطاف پذیرتر می کند و برای استفاده در مواردی که به یک تکیه گاه بالای انعطاف پذیر یا جداکننده نیاز است ایده آل است. ژئوگرید ساختاری صاف تر و محکم تر است که بیشتر از ژئوسل از قابلیت تنظیم جلوگیری می کند.

ظرفیت تحمل بار

ساختار سه بعدی و پشتیبانی عمودی هر سلول به ژئوسل ها ظرفیت باربری برتری می دهد. ژئوسل ها در طول زمان کمتر خم می شوند، کمانش می کنند و در زیر لایه فرو می روند. علاوه بر این، تقریباً هر ماده پرکننده ای را می توان با ژئوسل ها استفاده کرد. ماهیت نسبتاً مسطح ژئوگریدها، نوع پرکننده‌ای را که می‌توانید با این محصول استفاده کنید، محدود می‌کند.

هر محصول برای چه کاربردهایی مناسب است؟

ژئوسل ها و ژئوگریدها دو نوع محصول ژئوسنتتیکی هستند. اینها محصولات مصنوعی هستند که در پروژه‌های مهندسی عمران برای تثبیت زمین‌هایی مانند شیب‌ها و خاک‌های مستعد فرسایش استفاده می‌شوند.

این محصولات معمولاً از پلیمرها ساخته می‌شوند و به طور گسترده در پروژه‌ها، سیستم‌ها و سازه‌های مصنوعی با پشتیبانی از زمین استفاده می‌شوند که دوام بالایی دارند.

ژئوگریدها و ژئوسل‌ها برای ساخت سازه‌های نگهدارنده و زمینی مانند شیب‌های تند و دیوارهای حائل مکانیکی پایدار شده زمین (MSE) مناسب‌تر هستند.

این سازه ها باید بادوام باشند، فشار عمودی یا جانبی را تحمل کنند و از دیگر اجزای سازه پشتیبانی کنند.

ژئوسل در کارهای ساختمانی

آنها دارای استحکام کششی عالی هستند

برای توزیع بار به طور مساوی در سطح وسیع طراحی شده اند.

کاهش هزینه ها با جلوگیری از ترک خوردگی، پوسته شدن، خوردگی و خرد شدن، که در پروژه های متداول نگهداری زمین رایج است.

نیاز به استفاده از روش‌های گران‌قیمت شمع‌بندی یا حفاری بیش از حد در زیرسازی‌های ضعیف را از بین ببرید.

بر خلاف ماسه، شن و خاک رس که باید با ماشین آلات سنگین حمل و نقل زمین حمل شوند، نصب آسانی دارند.

برنامه های کاربردی Geocell بهترین مناسب برای

ژئوسل ها برای کاربردهای زیر مناسب هستند

پروژه های راهداری

پایه های خاک

دیوارهای نگهدارنده

تثبیت شیب

تقویت برای عناصر سازه

زهکشی و فیلتراسیون

دفن زباله و سد محیطی

ژئوسل‌ها استفاده از مصالح محلی، ارزان و حتی با درجه‌بندی ضعیف و پایین‌تر را ممکن می‌سازند. به عنوان مثال، خاک های بومی محلی، ضایعات معدن، و مواد بازیافتی می توانند به عنوان پرکننده استفاده شوند.

این امر هزینه کلی پروژه ها را کاهش می دهد و با دور نگه داشتن ضایعات از محل دفن زباله به محیط زیست منفعت می رساند.

ژئوگریدها می توانند پایه های کم عمق را با افزایش ظرفیت باربری تقویت کنند. هر دو ژئوگرید تک محوری و دو محوری برای تثبیت خاک زیر یک پی کم عمق استفاده می شود. ژئوگریدها به راحتی نصب می شوند و برای چنین کاربردهایی که بار ساختاری بین فونداسیون و لایه تقویت کننده توزیع می شود ایده آل هستند.

ژئوسل در پروژه ها

جاده ها

روسازی زمانی که ضخامت کمتر مورد نظر باشد

خطوط دسترسی

راه آهن

تعداد زیادی پارکینگ

باند

Geocells برای جاده ها چه می کند؟

بهبود سطح زیرین

پایه ها و پایه ها را تقویت کنید

جلوگیری از جابجایی بالاست راه آهن

حرکت جانبی سنگدانه را کاهش دهید

کاهش نشست خاک

ظرفیت باربری را افزایش دهید

بار را توزیع کنید

کاهش مقدار سنگدانه مورد نیاز در طول سال ها برای افزایش عمر مفید جاده ها

زهکشی و فیلتراسیون

ژئوگریدها می توانند پایه های کم عمق را با افزایش ظرفیت باربری تقویت کنند. هر دو ژئوگرید تک محوری و دو محوری برای تثبیت خاک زیر یک پی کم عمق استفاده می شود. ژئوگریدها به راحتی نصب می شوند و برای چنین کاربردهایی که بار ساختاری بین فونداسیون و لایه تقویت کننده توزیع می شود ایده آل هستند.

دفن زباله و سد محیطی

ژئوگریدها برای ساخت دیوارهای حائل دفن زباله برای محافظت از محیط اطراف استفاده می شوند. غشای ضد آب مانع از شسته شدن ضایعات سمی و شیمیایی به آب مجاور و نفوذ به خاک مجاور می شود.

ژئوگریدها کاربردهای مشابهی مانند ژئوسل دارند. با این حال، آنها در همه شرایط جایگزین یکدیگر نیستند. انتخاب آرماتور به استحکام و پایداری بستر و ترافیک یا باری که سطح متحمل خواهد شد بستگی دارد. بنابراین، دانستن اینکه هر محصول برای چه کاربردهایی مناسب نیست کمک می کند.

برای نصب ژئوسل به اجزای زیر نیاز است:

پین های لنگر برای قرار دادن یا نگه داشتن پانل ها در جای خود.

قفل یا منگنه برای محکم کردن پانل های مجاور.

تعداد لازم پانل های ژئوگرید یا ژئوسل که توسط مهندس تعیین می شود.

یک کمپرسور کوچک (100 PSI) و یک ژنراتور در صورت استفاده از منگنه برای اتصال پانل ها.

آماده سازی Subgrade

این پروژه تعیین می کند که آیا ممکن است قبل از نصب ژئوسل نیاز به آماده سازی زیرساخت باشد یا خیر. به عنوان مثال، بتن ممکن است به عنوان یک تقویت کننده اضافی در زیر لایه ریخته شود. آماده سازی سابگرید تضمین می کند که ژئوسل ها را به طور موثر نصب می کنید.

نصب پارچه ژئوتکستایل نبافته

این مرحله اختیاری است. یک مهندس بهترین کسی است که می‌تواند تعیین کند که آیا نیاز به نصب ژئوتکستایل غیر بافته یا لاینر ژئوممبران دارید.

ژئوتکستایل روی خاک قرار می گیرد و در جای خود ثابت می شود. برای محافظت از لایه اول می توان از یک لایه ژئوتکستایل دوم استفاده کرد.

لاینر ژئوممبران به عنوان یک مانع بین پانل ها و خاک عمل می کند و از فرو رفتن پانل ها در خاک جلوگیری می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *