توابع ژئوتکستایل ها

توابع ژئوتکستایل ها

نحوه عملکرد یک ژئوتکستایل در هر کاربرد با شش تابع مجزا تعریف می شود:

1. جدایی

عملکرد جداسازی ژئوتکستایل عمدتاً در ساخت جاده ها استفاده می شود. ژئوتکستایل از اختلاط دو خاک مجاور جلوگیری می کند. به عنوان مثال، با جداسازی خاک زیربنایی ریز از سنگدانه های مسیر پایه، ژئوتکستایل زهکشی و ویژگی های مقاومت مصالح سنگدانه را حفظ می کند.

برخی از حوزه های قابل اجرا عبارتند از:

1-بین بسترو پایه سنگی در جاده ها و فرودگاه های آسفالت نشده و سنگفرش شده.

2- زیرسازی در راه آهن.

3- محل دفن زباله و دوره های پایه سنگی.

4-بین ژئوممبران ولایه های زهکشی شن و ماسه.

2. فیلتراسیون

تعادل سیستم ژئوتکستایل به خاک که جریان مایع کافی را با از دست دادن خاک محدود در سراسر صفحه ژئوتکستایل امکان پذیر می کند. تخلخل و نفوذپذیری از ویژگی های اصلی ژئوتکستایل ها هستند که شامل عمل نفوذ هستند.

یک کاربرد رایج که عملکرد فیلتراسیون را نشان می دهد، استفاده از ژئوتکستایل در زهکشی لبه روسازی است، همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است.

3. تقویت

ورود ژئوتکستایل به خاک، همان مقدار فولاد در بتن، مقاومت کششی خاک را افزایش می دهد. افزایش استحکام در خاک در اثر ورود ژئوتکستایل با 3 مکانیسم زیر انجام می شود:

مهار جانبی از طریق اصطکاک سطحی بین ژئوتکستایل و خاک / سنگدانه.

مجبور کردن صفحه شکست بالقوه یاتاقان برای ایجاد یک سطح مقاومت برشی بالاتر متناوب.

نوع غشایی حمایت از بارهای چرخ.

4. آب بندی

لایه ای از ژئوتکستایل نبافته بین لایه های آسفالت موجود و جدید آغشته می شود. ژئوتکستایل آسفالت را جذب می کند تا به یک غشای ضد آب تبدیل شود که جریان عمودی آب را به داخل سازه روسازی به حداقل می رساند.

کاربردهای ژئوتکستایل در ساخت و ساز

دامنه ژئوتکستایل در زمینه مهندسی بسیار گسترده است. کاربرد ژئوتکستایل تحت عنوان ماهیت کار آورده شده است.

1. کار راه

ژئوتکستایل ها به طور گسترده ای در ساخت و ساز جاده ها استفاده می شود. با افزودن مقاومت کششی به خاک، خاک را تقویت می کند. از آن به عنوان یک لایه آبگیری سریع در بستر جاده استفاده می شود، ژئوتکستایل باید نفوذپذیری خود را بدون از دست دادن عملکرد جداسازی خود حفظ کند.

2. کارهای راه آهن

پارچه های بافته شده یا منسوجات برای جدا کردن خاک از زیر خاک بدون ایجاد مانع در گردش آب زیرزمینی در جایی که زمین ناپایدار است استفاده می شود. پوشاندن لایه‌های منفرد با پارچه، مانع از سرگردانی مواد به طرفین به دلیل ضربه‌ها و لرزش‌های قطارهای در حال حرکت می‌شود.

3. کشاورزی

برای کنترل گل و لای استفاده می شود. برای بهبود مسیرها و مسیرهای گل آلودی که توسط گاوها یا ترافیک سبک استفاده می شود، از پارچه های نبافته استفاده می شود و با همپوشانی تا می شوند تا لوله یا توده ای از سنگ ریزه را در بر گیرند.

4. زهکشی

استفاده از ژئوتکستایل برای فیلتر کردن خاک و یک ماده دانه ای کم و بیش تک اندازه برای انتقال آب به طور فزاینده ای به عنوان یک جایگزین مناسب فنی و تجاری برای سیستم های معمولی دیده می شود. ژئوتکستایل ها مکانیسم فیلتر را برای زهکشی ها در سدهای خاکی، در جاده ها و بزرگراه ها، در مخازن، پشت دیوارهای حائل، ترانشه های زهکشی عمیق و کشاورزی انجام می دهند.

5. رودخانه، کانال ها و آثار ساحلی

ژئوتکستایل ها از سواحل رودخانه ها در برابر فرسایش ناشی از جریان ها و یا در هم زدن محافظت می کنند. هنگامی که همراه با سنگ های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شوند، به عنوان یک فیلتر عمل می کنند.

کاربرد پارچه ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها پارچه های نفوذپذیری هستند که عمدتاً از موادی مانند پلی پروپیلن و پلی استر تشکیل شده اند. بسته به روش ساخت آنها، آنها ممکن است بافته یا غیر بافته شوند، بر اساس نوع کاربرد آنها. پارچه های بافته شده و نبافته روش های تولید متفاوتی دارند. در حالی که پارچه‌های ژئوتکستایل غیر بافته شامل الیاف، رشته‌ها یا عناصر دیگری هستند که به‌طور تصادفی به هم متصل می‌شوند، در مورد پارچه‌های بافته شده، این نخ‌ها، الیاف یا رشته‌ها در هم تنیده می‌شوند.

پارچه‌های ژئوتکستایل بافته شده به هر ماده‌ای گفته می‌شود که از درهم تنیدگی دو یا چند نخ، الیاف، رشته‌ها، نوارها یا عناصر دیگر، معمولاً در زوایای قائم، یعنی هم در طول و هم به صورت متقاطع، با استفاده از فرآیند نساجی ساخته می‌شود. این پارچه ها عمدتاً در بخش ساخت و ساز کاربرد دارند. بنابراین این ساده ترین نوع تولید پارچه است که به روش “الگوی ساده” نیز معروف است، که منجر به یک ساختار مسطح می شود.

پارچه‌های ژئوتکستایل بافته شده مقاومت دو محوری دارند، یعنی در همان جهتی که تولید می‌شوند. با توجه به ساختار و ویژگی های نوارهای مورد استفاده در تولید آنها، معمولاً دارای مقاومت بالا و تغییر شکل کم هستند و آنها را برای تقویت راه ها، شیب ها، دیوارها و فونداسیون ها مناسب می کند.

مواد بافته شده

تقویت و تثبیت هرگونه سطح در ساخت راه ها و بزرگراه ها و همچنین راه های موقت

گسترش سطح به منظور افزایش پایداری در خاکریزها، شیب ها و دیوارهای سبز

حفاظت از اسکله ها، موج شکن و سازه های سنگریزه

از مهمترین کاربردهای ژئوتکستایل های بافته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جداسازی لایه های مختلف مواد در حالی که امکان فیلتراسیون آب بین آنها وجود دارد.

افزایش مقاومت زمین و پایداری در سایت های ساختمانی.

به دلیل اندازه منافذ کوچکتر آن، قادر به ایجاد یک لایه فیلتراسیون است و در عین حال از عبور عناصر ریز خاک بین مواد مختلف جلوگیری می کند، بنابراین از فرسایش و تخریب زمین جلوگیری می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *