خاک تقویت شده

انواع مختلف :

تکنیک‌های تقویت خاک رامیتوان به دوگروه عمده،تقویت‌کننده خاک ازطریقInsitu وتسلیح خاک ساخته شده طبقه‌بندی کرد.

آرماتوردرجاتکنیکی است که درآن آرماتورها درخاک توزیع نشده قرارمیگیرند تاساختارخاک تقویت شده راتشکیل دهند. کاربرد ژئوسنتتیک به عنوان تقویت کننده چیست؟

گاهی اوقات برای ایجاد پایداری بیشتر در ساخت خاکریز روی خاک نرم، تقویت ژئوسنتتیک مورد نیاز است. با این حال، فقط تا حدی می تواند به ثبات کمک کند. تقویت ژئوسنتتیک نمی تواند فشار آب منفذی را در هنگام پر کردن کاهش دهد و بنابراین، نشست همچنان یک مسئله بزرگ است.

تقویت ژئوسل چیست؟

ژئوسل یک تکنیک تقویت خاک است که ازنظرمقرون به صرفه بودن یک روش همه کاره برای بهبوداستحکام خاک های نرم است. این جدیدترین شکل تقویت کننده است که هم اقتصادی و هم در دراز مدت بادوام است.

ژئوسل خاک مسلح:

مهندسان اغلب در شروع هر کار ساختمانی بر روی خاک رس نرم با مشکل مواجه می شوند زیرا هیچ لایه سختی در عمق 15 متری وجود ندارد. استفاده از ساختار ژئوسل لایه نسبتاً سخت تری را در بالای بستر نرم فراهم می کند.

بنابراین،بررسی‌های تجربی برروی پایداری یک ساختارخاک نرم تقویت‌شده باژئوسل انجام شده است تاتأثیرپیکربندی ژئوسل(یعنی اندازه دهانه ژئوسل، ارتفاع)برظرفیت باربری ونشست شکست یک سیستم دولایه ارزیابی شود.

آزمایش‌های مدل آزمایشگاهی برای ظرفیت باربری نهایی خاک رس دریایی که توسط یک لایه ماسه با وبدون ژئوسل پوشانده شده است،

برای مطالعه ویژگی‌های بار-نشست وافزایش ظرفیت باربری وکاهش نشست انجام می‌شود.

فونداسیون مدل مورد استفاده فقط پایه نواری روی سطح است.

مشاهده شده است که ویژگی های بار-نشست به دلیل استفاده ازتقویت کننده ژئوسل بهبودیافته است.

انعطاف پذیرتثبیت شده باژئوسل

Geocellمی‌تواندراه‌حل‌های پایداری برای زیرساخت روسازی ارائه دهد،

زیراامکان استفاده ازمصالح پایه احیا شده وبا کیفیت پایین‌تررابه عنوان موادپرکننده فراهم می‌کند.مزایای استفاده ازژئوسل درادبیات به خوبی ثابت شده است.

با این حال، عدم آگاهی در مورد عملکرد میدانی، آژانس های حمل و نقل را از طراحی روسازی انعطاف پذیر با چنین محصولاتی باز می دارد.

هدف این مطالعه تعیین سهم ژئوسل درعملکرد سیستم روسازی بر اساس آزمایش میدانی غیرمخرب است.بخش جاده موجودازجاده مزرعه به بازاربا ضخامت های مختلف لایه پایه تقویت شده باژئوسل پرشده باموادروسازی آسفالت احیا شده(RAP)جایگزین شد.

عملکردمقاطع تقویت شده باآزمایش پروفیلرواندازه گیری شیارهاتأیید شد.

آزمایش‌های انحراف‌سنج وزن سقوط (FWD) برروی مقاطع آزمایشی مختلف برای ثبت پاسخ‌های روسازی انجام شد.

داده های میدانی نشان دادکه ژئوسل حداکثراستفاده ازموادRAPراامکان پذیرمی کندوعملکردآن راافزایش میدهد.

افزایش محصورسازی نشان‌دهنده افزایش مدول ارتجاعی است که بیشتر برای هر بخش تقویت‌شده با ژئوسل محاسبه شد. ژئوسل همچنین با ارائه پشتیبانی یکنواخت به محدود کردن حرکت دیفرانسیل زیرین کمک کرد که منجر به ساختار جاده صاف تر با شیارهای کمتر و ترک های طولی شد.

خاک تقویت شده ژئوسنتتیک

دیوارهای خاک تقویت‌شده ژئوسنتتیک (GRS) لایه‌های افقی از گنجاندن کششی نزدیک به فاصله را در مواد پر می‌کنند تا به پایداری توده خاک دست یابند.

انواع مختلف ژئوسل چیست؟

ژئوسل ها عمدتاً دو نوع دارند: ژئوسل بدون سوراخ و ژئوسل سوراخ دار.

خاک تقویتی چیست؟

خاک تقویت شده یاخاک تثبیت شده مکانیکی شامل خاکی است که توسط عناصر کششی مانندنوارهای فلزی،ژئوتکستایل هایاژئوگریدهاتقویت می شود. توسعه مواد پلیمری در قالب ژئوسنتتیک تغییرات عمده ای را در مهندسی ژئوتکنیک به همراه داشته است.

پارامترهای تأثیرگذار بر تحلیل تجربی و نظری خاک تقویت‌شده ژئوسل

تسلیح خاک یکی ازرایج ترین تکنیک های بهسازی زمین است که درچنددهه گذشته برای بهبودسختی واستحکام خاک مورداستفاده قرارگرفته است. این امر از طریق مواد و تکنیک های مختلف به دست می آید و ماده چند منظوره اخیر تقویت ژئوسل است.

با توجه به اثر محصور شدن و ساختار لانه زنبوری، ژئوسل بارها را در سطح بزرگتر خود پخش می کند و در نتیجه ظرفیت باربری خاک را افزایش می دهد.

ژئوسل در زمینه های مختلف مهندسی عمران از جمله افزایش ظرفیت باربری سازه های نگهدارنده، پایه ها، جاده ها و راه آهن، کنترل فرسایش شیب های تند و سواحل رودخانه ها و تقویت زمین های نرم استفاده می شود.

تعدادزیادی کارتوسط محققان برای بحث درموردعملکرد تقویت ژئوسل ازطریق مطالعات میدانی وآزمایش‌های آزمایشگاهی انجام شده است.

استفاده ازژئوسل به عنوان تقویت‌کننده روسازی وتأثیرآن درکاربردهای ژئوتکنیکی بامطالعه یافته‌های آزمایشگاهی وتاریخچه موارد ازادبیات موجودارائه شده است.

توزیع فشار در بستر فوندانسیون

تکنیک همبستگی تصویر مجموعه ای از آزمایشات بار صفحه در یک مخزن آزمایشی با ابعاد پلان 0.6 × 0.6 متر و ارتفاع 0.65 متر انجام شد. بارگذاری از طریق یک پایه نواری به عرض 120 میلی متر اعمال شد.

از دو ژئوسل مینیاتوری با ارتفاع 60 میلی متر و 75 میلی متر برای تقویت لایه پایه مقطع فونداسیون استفاده شد. مطالعات با دو نوع ژئوسل با سطوح صاف و ناهموار انجام شد. چگالی نسبی (RD) لایه‌های پایه و لایه زیرین به ترتیب 80% و 40% در طول آزمایش‌ها حفظ شد.

نتایج نشان می دهد که ژئوسل ها بار را در سطح وسیعی از خاک پی توزیع می کنند. زاویه پراکندگی به ارتفاع ژئوسل و زبری سطح ژئوسل بستگی دارد. زوایای پراکندگی بار به‌دست‌آمده ازتحلیل‌های همبستگی تصویردیجیتال مقاطع تقویت‌نشده وتقویت‌شده بانتایج مشابه منتشرشده مقایسه شده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *