خواص ژئوتکستایل ها

ژئوتکستایل بافته شده

با ژئوتکستایل بافته شده، نفوذ ناپذیری یک دارایی عظیم است که در آن اولویت اصلی استحکام است.

با گفتن این موضوع، در جایی که اولویت اصلی زهکشی است، می تواند یک نقطه ضعف باشد زیرا نوارهای بافته شده محکم آن اجازه نمی دهد آب به لایه های زیرین پارچه ها عبور کند.

آنها همچنین به فیلتراسیون و زهکشی بسیار بهتری اجازه می دهند.

*توجه داشته باشید که اکنون پارچه های بافته شده با کارایی بالادردسترس هستندکه هم استحکام وهم زهکشی بالایی دارند.

ژئوتکستایل ها

ژئوتکستایل های روی بافت با درهم تنیدگی الیاف بلند و کوتاه با هم از طریق پانچ سوزنی یا روش های مناسب دیگر تولید می شوند.

در برخی موارد، عملیات حرارتی برای بهبود کشش بیشتر ژئوتکستایل استفاده می شود.

به دلیل این فرآیند تولید، در کنار نفوذپذیری، ژئوتکستایل های نبافته معمولاً در کاربردهای زهکشی، جداسازی، فیلتراسیون و همچنین حفاظت استفاده می شوند.

ژئوتکستایل نبافته معمولاً سریعتر از ژئوتکستایل های بافته شده تجزیه می شود. با این حال، برای پروژه‌های ساختمانی که در آن استخر آب دغدغه اصلی است، پارچه‌های نبافته معمولا بهترین انتخاب هستند زیرا زهکشی بهتری را ممکن می‌سازند.

ت

متمایز کردن پارچه

ساده ترین راه برای افتراق بین این دو پارچه، بررسی کشیدگی است.گاهی اوقات این حتی در لیست نیست.

در مقابل، وزن ژئوتکستایل غیر بافته یک تمایز رایج است، اغلب پارچه‌های نبافته بر اساس اونس در هر یارد مربع نام‌گذاری می‌شوند مانند 4 اونس، 6 اونس، 8 اونس، 10 اونس و غیره. هر چه وزن بیشتر باشد، پارچه سنگین تر است.

دو مشخصات دیگر – استحکام و سوراخ – مستقیماً به وزن محصول بستگی دارد.

تاریخچه ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل ها در ابتدا به عنوان پارچه های فیلتر نامیده می شدند. در عصر فراعنه، ژئوتکستایل ها اغلب در ساخت و ساز جاده ها استفاده می شدند تا پایداری بیشتری در جاده ها و لبه های آن ها ایجاد کنند.

بسیاری از سایت‌های حفاری مصر استفاده از تشک چمن و کتانی را آشکار کرده‌اند.

امروزه از ژئوتکستایل ها چگونه استفاده می شود؟

ژئوتکستایل ها همه جا در ساخت و سازهای جدید هستند. آن‌ها را می‌توان در جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، بندرگاه‌ها، زه‌کشی‌ها، موج شکن‌ها و برنامه‌های کنترل فرسایش دامنه تپه‌ها یافت. رایج ترین کاربردهای ژئوتکستایل ها عبارتند از جداسازی، تثبیت، تقویت، فیلتراسیون، سد رطوبتی (یا عایق رطوبتی) و زهکشی.

6 کاربرد ژئوتکستایل:

1. جدایی

پارچه بین دو لایه از مواد مختلف مانند دو نوع خاک متفاوت، ساختمان جدید و خاک یا روسازی جدید و قدیمی قرار می گیرد. جداسازی گاهی اوقات به جای تثبیت استفاده می شود، اما تفاوت های خوبی وجود دارد.

2. تثبیت

در تثبیت، پارچه روی ماده ای اعمال می شود که تراکم پذیری بالایی دارد. اغلب، این ماده خاک مرطوب و نرم است. در اینجا، ژئوتکستایل اجازه می دهد تا آب از خاک نرم به مواد زهکشی نفوذ کند. در نتیجه، لایه زیرزمین را یکپارچه می کند، در نتیجه آن را تقویت می کند و آن را به یک پایه قابل اعتماد تر تبدیل می کند.

3. تقویت

در تقویت، ژئوتکستایل به جای تقویت لایه زیرین مانند تثبیت، به عنوان منبع استحکام عمل می کند. استفاده از ژئوتکستایل به عنوان ماده تقویت کننده معمولاً در زمینه های زیر است:

شیب های تند: امکان ساخت شیب های تندتر و همچنین صرفه جویی در سطح زمین و مواد آب بندی مورد نیاز را فراهم می کند.

دیوارهای حائل: در این کاربرد، دیوارهای حائل با مصالح ژئوتکستایل، نشست‌های بسیار مؤثری را نسبت به مصالح ساختمانی سنتی در خود جای می‌دهند.

کنترل فرسایش آبی سواحل خلیج، خاکریزهای دریا.

  احیای زمین با استفاده از پر کردن هیدرولیک

4. فیلتراسیون

استفاده از نفوذ ژئوتکستایل مشابه استفاده در تثبیت است.

هدف از این برنامه حذف آب و جلوگیری از عبور خاک و یا هر ذرات ریز دیگر است. این در ترکیب با یک فیلتر پشت ژئوتکستایل به دست می آید. در این فرآیند، آب به جای فیلتر شدن به ماده دیگری، حذف می شود.

5. سد رطوبت

این اپلیکیشن تقریباً برعکس برنامه های فوق است. در سد رطوبتی، ژئوتکستایل برای مسدود کردن آب به جای اجازه عبور آب استفاده می شود. این امر با اعمال تعلیق آسفالتی انجام می شود. در نتیجه پارچه غیر قابل نفوذ و مناسب برای استفاده در پروژه های ساختمانی مانند بهسازی روسازی می شود.

6. زهکشی

مواد ژئوتکستایل می تواند به جمع آوری آب یا گاز و سپس انتقال آن در امتداد صفحه خود کمک کند، بنابراین انتقال بدون درز را فراهم می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *