دسته بندی ژئوتکستایل

① ژئوتکستایل زهکشی و ضد فیلتر:

ژئوتکستایل از عبور عمودی مایع و گاز جلوگیری می کند در حالی که ذرات اسکلت خاک را تحت اثر نیروی نفوذ از بین نمی برد.

برخی از ژئوتکستایل ها نیز به عنوان کانال های زهکشی جانبی عمل می کنند.

ژئوتکستایل فیلتر معکوس زهکشی عمدتاً برای حفاظت از شیب، لایه فیلتر دیواری یا پشتی، خندق کور زهکشی، درمان فونداسیون نرم و سایر پروژه ها استفاده می شود.

لوله های تراوا، تسمه های زهکشی پلاستیکی، چاه های شن کیسه ای، یا مواد برون سپاری ژئوممبرین مرکب را تایپ کنید.

②ژئوتکستایل پیچیده:

ژئوتکستایل به عنوان خاک سست، شن و ماسه و سنگ و یا به عنوان حامل بتن و ملات برای تشکیل بلوکی با حجم و شکل معین برای حفاظت از شیب و حفاظت در برابر فرسایش استفاده می شود.

③ ژئوتکستایل جداسازی:

ژئوتکستایل بین محیط های مختلف قرار می گیرد تا از اختلاط رسانه های مختلف مجاور جلوگیری شود.

ژئوتکستایل جداسازی عمدتاً برای جداسازی بین پرکننده های با اندازه های مختلف خاکریزی یا قراردادن ژئوتکستایل بر روی سطح خاک نرم برای جلوگیری از مسدودشدن بالشتک زهکشی بالایی استفاده می شود.

④ژئوتکستایل تقویت شده:

با استحکام کششی مشخص در بدنه خاک مدفون می شود، با تکیه بر تعامل آن با سطح مشترک خاک برای بهبود استحکام و پایداری بدنه خاک و محدود کردن جابجایی بدنه خاک.

عمدتاًبرای ساختارخاک تقویت شده،بالشتک تقویت شده درعملیات پی نرم یاترکیب باژئوممبران برای تشکیل ژئوممبران کامپوزیت تقویت شده استفاده می شود.

ژئوتکستایل غیربافته سوزنی الیاف اصلی پلی استر:

بااستفاده ازالیاف اصلی پلی استربه عنوان ماده خام،بااستفاده ازفرآیندهای غیربافته مانندبازکردن واسکاچ کردن،کاردینگ،توری وسوراخ کردن سوزن تولید می شود.

دارای عملکردزیر:

① انعطاف پذیری خوب، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون.

② دارای نفوذپذیری، فیلتراسیون و عملکرد انزوا خوب است.

③ جداسازی، تقویت، حفاظت، فیلتراسیون، زهکشی، بافر و سایر عملکردها.

④ شاخص عملکرد فیزیکی و مکانیکی 2 تا 3 برابر بیشتر از ژئوتکستایل پلی استر است. محصولات با وزن گرم یکسان دارای وزن مخصوص کم، مقاومت اسیدی و قلیایی عالی، چسبندگی ذوب داغ خوب و مقاومت در برابر سایش قوی هستند.

 

ژئوتکستایل بافته شده

با فرآیندهای کشش، برش و بافندگی با پلی پروپیلن (PP) یا پلی اتیلن (PE) به عنوان ماده اولیه اصلی تولید می شود. دارای عملکرد زیر:

① سبک وزن، استحکام بالا، کشیدگی کوچک، یکپارچگی خوب و ساخت و ساز راحت؛

② عملکردهای تقویت، جداسازی، فیلتر زهکشی و حصار را دارد.

5.ژئوتکستایل بافیلم اسپلیت:ازنخ برش غشاء پلیمری(نخ)ونخ غشاءشکن(نخ)بافرآیندبافندگی ساخته می شود.

باخواص زیر:

① سبک وزن، استحکام بالا، کشیدگی کوچک، یکپارچگی خوب و ساخت و ساز راحت؛

② عملکردهای محافظت، تقویت، جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی را دارد.

دارای مزایای استحکام بالا، مدول بالا، سبک وزن، مقاومت شیمیایی، پایداری خوب در دمای بالا و پایین و غیره است و به طور گسترده در مهندسی عمران، ساخت و ساز حفاظت از آب، هوا فضا و زمینه های خودرو استفاده می شود.

① استحکام کششی بالا، ازدیاد طول کم، تغییر شکل طولی و جانبی یکنواخت، استحکام پارگی بالا، مقاومت در برابر سایش عالی، نفوذپذیری آب بالا، و فیلتر پذیری عالی. این می تواند ظرفیت باربری زمین نرم و پایه خاکریزی را بهبود بخشد، نشست را کاهش دهد و پایداری پایه را افزایش دهد.

② عملکردهای حفاظت و تقویت را دارد و عمدتاً در زمینه های مهندسی مانند تقویت پایه خاک نرم و تقویت پایه خاکریزی استفاده می شود.

نوع ژئوتکستایل، عملکرد، انتخاب مهندسی

آنها به طور گسترده در زمینه های ساخت و ساز مانند مهندسی عمران، حفاظت از آب،حمل و نقل آب،فرودگاه وحفاظت از محیط زیست استفاده می شوند.

ژئوتکستایل ها با ارائه عملکردهایی مانند نفوذ، زهکشی، حفاظت، جداسازی و جلوگیری از ترک نقش مهمی در پروژه ها دارند. آنها همه کاره هستند و می توانند در کاربردهای مختلف برای کمک به بهبود پایداری و دوام سازه ها استفاده شوند. به طور کلی، ژئوتکستایل ها جزء ضروری بسیاری از پروژه های ساختمانی هستند و طیف وسیعی از مزایای را ارائه می دهند که آنها را به یک انتخاب محبوب در صنعت تبدیل می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *