عملکرد حوضچه تبخیر و معیارهای عملکرد ژئوممبران

حوضچه های تبخیر چگونه کار می کنند؟

فرآیندهای حوضچه تبخیر اغلب فرآیندهای فیزیکی هستند. این جزء آب را از یک آب سطحی می گیرد و مواد جامد موجود در آب را پشت سر می گذارد. NaCl (نمک) یک جامد معمولی است که از طریق تبخیر حذف می شود. هنگامی که در آب حل می شود، ظاهر یک تعادل فیزیکی دارد به این صورت که NaCl قبل از ورود به محلول همان ترکیبی را دارد که هنگام خروج از محلول دارد. بسیاری از منابع ادعا می کنند که این یک تغییر شیمیایی است که صرفاً با کاهش غلظت حلال (آب) معکوس می شود و باعث افزایش غلظت املاح (NaCl) می شود.دراینجا،این یک فرآیند فیزیکی است که اجزای آب رااز یک بدنه آب سطحی گرفته وجامدات راپشت سرمی گذارد.

هیدروکربن

تبخیر با محتوای هیدروکربن یک فرآیند متفاوت است. تفاوت در قطبیت بین هیدروکربن ها و آب باعث می شود آنها برای یکدیگر جذاب نباشند و همراه با تفاوت وزن مخصوص، این دو مایع ترکیب خود را حفظ می کنند و به طور جداگانه در یک منطقه مهار وجود دارند. به جز مقداری امولسیون، هیدروکربن ها شناور می شوند و اثرات اقلیمی که باعث تبخیر می شوند را محدود می کنند. بنابراین، پیش تصفیه برای حذف هر چه بیشتر روغن شناور لازم است تا سطح آب در معرض جو قرار گیرد. هم زدن،در بیشترحوضچه های تبخیر،سرعت اتلاف آب به جو راافزایش می دهد. جداسازی و غلظت هیدروکربن ها به این معنی است که ژئوممبران در تماس طولانی مدت با مایعات آسیب رسان احتمالی خواهد بود.

حوضچه‌های تبخیر معمولاً پس از تبخیر آب، مواد جامد باقی می‌گذارند.دربرخی شرایط،محل با مواد جامددرمحل بسته می‌شود،وبرخی دیگرجامدات را به صورت دوره‌ای برای بازیابی یادفع حذف می‌کنند.فرآیندهای تبخیر می توانند دسته ای، تکی یا چندگانه باشند یا می توانند جریان ورودی مکرر داشته باشند.

حوضچه های تبخیر چگونه کار می کنند؟

فرآیندهای حوضچه تبخیر اغلب فرآیندهای فیزیکی هستند. این جزء آب را از یک آب سطحی می گیرد و مواد جامد موجود در آب را پشت سر می گذارد. NaCl (نمک) یک جامد معمولی است که از طریق تبخیر حذف می شود. هنگامی که در آب حل می شود، ظاهر یک تعادل فیزیکی دارد به این صورت که NaCl قبل از ورود به محلول همان ترکیبی را دارد که هنگام خروج از محلول دارد.

بسیاری ازمنابع ادعا می کنند که این یک تغییر شیمیایی است که صرفاً با کاهش غلظت حلال(آب)معکوس می شود وباعث افزایش غلظت املاح(NaCl) می شود.دراینجا،این یک فرآیند فیزیکی است که اجزای آب راازیک بدنه آب سطحی گرفته وجامدات راپشت سرمیگذارد.

اثرات اقلیمی

تبخیر با محتوای هیدروکربن یک فرآیند متفاوت است. تفاوت در قطبیت بین هیدروکربن ها و آب باعث می شود آنها برای یکدیگر جذاب نباشند و همراه با تفاوت وزن مخصوص، این دو مایع ترکیب خود را حفظ می کنند و به طور جداگانه در یک منطقه مهار وجود دارند. به جز مقداری امولسیون، هیدروکربن ها شناور می شوند و اثرات اقلیمی که باعث تبخیر می شوند را محدود می کنند.

بنابراین، پیش تصفیه برای حذف هر چه بیشتر روغن شناورلازم است تا سطح آب در معرض جو قرار گیرد. هم زدن،در بیشترحوضچه های تبخیر،سرعت اتلاف آب به جوراافزایش می دهد. جداسازی و غلظت هیدروکربن ها به این معنی است که ژئوممبران در تماس طولانی مدت با مایعات آسیب رسان احتمالی خواهد بود.

حوضچه‌های تبخیر معمولاً پس از تبخیر آب، موادجامدباقی می‌گذارند.دربرخی شرایط،محل باموادجامد درمحل بسته می‌شود،وبرخی دیگرجامدات رابه صورت دوره‌ای برای بازیابی یادفع حذف می‌کنند. فرآیندهای تبخیر می توانند دسته ای، تکی یا چندگانه باشند یا می توانند جریان ورودی مکرر داشته باشند.

تولید NaCl

ژئوممبران هامعمولاًمانعی برای جلوگیری ازنشت مایع وآسیب رساندن به آب های زیرزمینی هستند.بسیاری ازکاربردهای فرآیندی،این نیزدرست است،

امامانع نقش دوم را یفا می کند:حفظ مایعات فرآیند با ارزش.

درموردحوضچه های تبخیر، یک ژئوممبران به عنوان مانعی برای حفظ جامدات، شاید ارزشمند، شاید نه، استفاده می شود.

تولید NaCl با تبخیر آب دریا در محفظه‌های پوشش‌دار تشریح شد، که نمونه‌ای واقعی و در مقیاس بزرگ از ژئوممبران‌هایی که مواد جامد ارزشمند را برای بازیابی نهایی حفظ می‌کنند، ارائه می‌کند.

حوضچه با پوشش ژئوممبران

حوضچه های تبخیر معمولاً دارای برخی ویژگی های مشترک هستند.

آنها در مناطق باز هستند تا از باد در این فرآیند استفاده کنند.

آنها در محیط های گرم تا گرم هستند که تبخیر بیشتر از بارندگی سالانه است.

حوضچه ها کم عمق هستند تا حداکثر گرما و UV را به مایع وارد کنند. (درجه حرارت بالا)

حوضچه هاممکن است نیازبه حذف جامدات باقیمانده یا شاید عملیات دسته ای یک بارمصرف بابسته شدن درجاداشته باشند. (پنچری، سایش)

شیب های جانبی درمعرض نورخورشید قرارمی گیرندتاحداکثر قرار گرفتن درمعرض وتجمع گرمارادریافت کنند.

بسیاری ازژئوممبران هابرای قرارگرفتن درمعرض به دلیل نوسانات حرارتی توصیه نمی شوند.

آنهابه مهارنفوذپذیری کم برای کل منطقه خیس شده ازجمله ناحیه تخته آزادتابالای دامنه های محیطی نیازدارند.

مایعات حاوی می توانند در برابر ژئوممبران تهاجمی باشند.

احتمال حمله شیمیایی به ژئوممبران با افزایش دما بیشتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *