لایه زیرین در محل های دفن زباله

لایه زیرین در محل های دفن زباله

ژئوممبران ها، عمدتاً پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، تقریباً 30 سال است که به عنوان لایه زیرین در محل های دفن زباله استفاده می شوند.

لایه های محل دفن زباله چیست؟

  1. پوشش گیاهی
  2. خاک بالا
  3. خاک پوششی محافظ
  4. لایه زهکشی
  5.  ژئوممبران
  6. خاک رس فشرده شده

در محل دفن زباله چند لایه وجود دارد؟

مهندسانCleanaway سلول هایی را با پوشش شش یا هفت لایه طراحی می کنند تا ازمحیط اطراف محل دفن زباله محافظت کنند.

این لایه ها اززمین اطراف سلول محافظت می کنند. سامپ ها برای جمع آوری مایعاتی که با تجزیه زباله تولید می شوند استفاده می شود.

لایه بالایی محل دفن زباله چیست؟

در بالای شن لایه ای از پارچه بسیار سخت به نام پارچه ژئوتکستایل وجود دارد که از لایه شن و لوله ها محافظت می کند.

در نهایت،لایه بالایی حدودیک فوت خاک فشرده است تاکل سیستم لاینررااززباله جداکندوازآسیب دیدن لاینرتوسط زباله یاتجهیزات دفن زباله محافظت کند.

ساختار لایه ای اجزای مختلف سیستم مدیریت پسماند جامد:

  1. لایه جمع آوری زباله
  2. جداسازی لایه
  3. حمل و نقل لایه
  4. پردازش لایه
  5. دفع لایه

عملیات دفن زباله

غشاها برای دهه‌ها در عملیات دفن زباله مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما انتخاب غشاء و روش استفاده از آن می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر پایداری و ایمنی مکان‌های دفن زباله توسط ژئوممبران Ian D. Peggs، عمدتاً پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) داشته باشد.

تقریباً 30 سال است که به عنوان لایه زیرین در محل های دفن زباله استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان کلاهک و اخیراً برای پوشش های شناور بر روی حوضچه های شیرابه استفاده می شوند. به طور کلی آنها بسیار خوب عمل کرده اند، اما، به طور غیرمنتظره، چند استثنا وجود داشته است که ما را در توسعه سیستم های حتی بهتر راهنمایی کرده است. تعریف اصطلاحات قبل از شروع بررسی دقیق آنچه در این زمینه اتفاق می‌افتد، اجازه دهید با تعریف اصطلاحات شروع کنیم: لایه حائل را روی کف و کناره‌های یک تاسیسات نگهداری پوشش دهید.

پوشش شناور

پوشش شناوریک ژئوممبران شناوربرروی مایع محتوی است که به لایه زیرین دراطراف لبه های حوضچه مهروموم شده است.

وباسطح مایع بالاوپایین می رود. بنابراین، یک لاینر ژئوممبران حاوی محصول ارزشمند است ویا ازآب‌های زیرزمینی محافظت می‌کند،یک کلاهک ژئوممبران حاوی گازمحل دفن زباله است ومانع ازتبدیل شدن بارش به شیرابه می‌شود،ویک پوشش شناور ازانتشار بو جلوگیری می‌کند.

از تبخیر/آلودگی یک منبع ارزشمند مانند آب آشامیدنی جلوگیری می‌کند. تکامل استفاده از HDPE در اوایل دهه 1980، HDPE اساساً PVC را به عنوان ژئوممبران انتخابی به دلیل مقاومت شیمیایی گسترده، استحکام بالا، انعطاف پذیری نسبی ذاتی بدون افزودنی، مقاومت در برابر هوا که اجازه می دهد آن را بدون پوشش رها کرد، جایگزین کرد.

جوشکاری یکپارچه

توانایی جوشکاری یکپارچه با روش های حرارتی به جای استفاده از حلال ها و چسب ها. در آن زمان درزهای PVC می توانستند جدا شوند، درزهای HDPE نمی توانستند.

سیستم پوشش ژئوممبرین HDPEدرحال نصب درمحل دفن زبالهMSWمعدن برای بزرگنمایی تصویربه‌ویژه درمحیط‌های سردبه زودی مشخص شد که وقتیHDPEدردماهای پایین منقبض می‌شود،تنش‌های کششی ایجادشده درلاینرمی‌تواند باعث ایجاد ترک‌خوردگی تنش شکننده(SC)شود.

قبلادرلوله های توزیع گازطبیعیHDPEتجربه ومطالعه شده بود.ترک تنشی یک ترک شکننده است که درتنش ثابت کمترازتسلیم کششی یاتنش شکست ماده رخ می دهد.

فرمولاسیون رزین

مشخص شد که SC تابعی از فرمولاسیون رزین است و بنابراین می‌تواند در HDPEها از تولیدکنندگان مختلف ژئوممبران کاملاً متفاوت باشد. با این حال، فرمول‌ها در طول سال‌ها بهبود یافته‌اند تا جایی که SC اکنون به ندرت در مواد تولیدکنندگان رزین و ژئوممبران بین‌المللی HDPE رخ می‌دهد.

به دلیل این حساسیت به SC، این یک هدف طراحی استاندارد است که ژئوممبران ها فقط به عنوان یک مانع عمل کنند و نه به عنوان یک عضو باربر سیستم پوشش، بنابراین لازم است که یک لاینر ژئوممبران به طور کامل پشتیبانی شود.

در حالی که این را می توان به راحتی بر روی یک نقاشی به دست آورد، اما به دلیل ضریب انبساط حرارتی بالای HDPE، درعمل بسیار دشوار است.

چین وچروک هایی ایجادمی شودکه ازبین بردن آنهادرعمل بسیاردشواراست.بنابراین ژئوممبران هایHDPEهنگام پوشاندن به طوراجتناب ناپذیری تحت فشارقرارمی گیرند.

تاحدی به این دلیل،سیستم های دولاین بااستفاده ازلاینرثانویه(پایین)به عنوان پشتیبان ایمنی توسعه یافتند.

شیرابه (LDS)

این بسیار خوب عمل کرد به شرطی که سیستم تشخیص شیرابه (LDS) بین دو ژئوممبران اجازه نداشته باشد با مایع نشت‌شده پر شود. اجتناب از سر هیدرولیک روی لاینر ثانویه باعث می شود که سیستم آستر نشتی نداشته باشد. هر دو ژئوممبران اولیه و ثانویه دارای تعداد مشابهی از عیوب اجتناب ناپذیر هستند، اما به شرطی که مایعی که از لاینر اولیه (بالایی) نشت می کند اجازه انباشته شدن بر روی چند عیب در لاینر ثانویه را نداشته باشد، سیستم دوگانه به زیر لایه نشت نمی کند.

تعیین محل نشتی جمع آوری مایع نشتی اجازه می دهد تانرخ جریان نشتی از لاینر اولیه تعیین شود.

درهمان زمان،دراواخردهه1980تکنیک های الکتریکی برای تعیین محل نشتی درژئوممبران پوشیده شده توسط مایعات وخاک معرفی شد.

تقریباً25 درصد ازنشتی ها درهنگام نصب خودژئوممبران و75درصد به عنوان پوشش ژئوممبران ایجادمی شود.

سطح آستر

تعداد نشتی ها در واحد سطح با سطح آستر و با کاهش نسبی جزئیات کاردر نصب کاهش می یابد. فراوانی نشت از حدود 12 در هکتار به حدود 2 در هکتار بالای 2 هکتار کاهش می یابد.

بررسی‌های الکتریکی نشان دادکه اکثرتاسیسات لاینربه درجات مختلف نشت می‌کنند،عمدتاًبه عنوان تابعی ازاثربخشی تضمین کیفیت ساخت وساز(CQA)که انجام شده است.

درتلاشی برای به حداقل رساندن نشت،ژئوممبران هاباآسترهای رسی فشرده،وبعداًلاینرهای رسی ژئوسنتتیک(GCLs)،

برای ساخت آسترهای کامپوزیتی ترکیب شدند.باGCLها،معمولاًدولایه ژئوتکستایل باگرانول های بنتونیت بین آنهاوسرسوزن سوراخ شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *