مزایای زهکش های ژئوکامپوزیت

زهکش های ژئوکامپوزیت

سیستم های زهکشی ژئوکامپوزیت از نظر فنی پیشرفته تر از زهکشی لوله های معمولی هستند. آنها سریع نصب می شوند، به راحتی در دسترس هستند، بسیار بادوام هستند، بسیار مقرون به صرفه هستند و در برابر آسیب های مکانیکی مقاوم هستند. زهکش های ژئوکامپوزیت از تغییرات شدید نفوذپذیری مرتبط با زهکش های شن و ماسه جلوگیری می کند.

زهکش های ورقی نشت را از سمت پر شده دیوارهای حائل، دیوارهای زیرزمین و عرشه های میدان حذف می کند. آنها همچنین از غشاهای ضد آب محافظت می کنند.

نوار ژئوکامپوزیت

زهکش های نواری ژئوکامپوزیت به دلیل فضایی بودن به طور قابل ملاحظه ای حجم آب باران تخلیه شده را افزایش می دهند. آنها همچنین اجازه می‌دهند تا شیب‌های بسیار تندتری نسبت به آنچه که با استفاده از لایه‌های فیلتراسیون شن یا شن ممکن است ساخته شوند.

ژئوکامپوزیت ها و ژئونت های زهکشی زهکشی پایداری را فراهم می کنند که در برابر خرد شدن یا کاهش ضخامت مقاومت می کند. ژئونت ها شیرابه را به زیر لاینر محل دفن زباله و سیستم های پوششی و بخار یا آب را در زیر آسترهای حوضچه منتقل می کنند. کاهش ضخامت لایه زهکشی فضای قابل استفاده تر دفن زباله را تضمین می کند.

زهکش های لبه ژئوکامپوزیت در مجاورت روسازی بزرگراه ها، روسازی های فرودگاه یا یک راه آهن در سمت راست برای زهکشی جانبی خارج و دور از بخش روسازی قرار می گیرند.

ژئوکامپوزیت های زهکشی مزایای فنی مهمی را با سهولت نصب فراهم می کنند. این مزایا شامل دسترسی آسان به مواد، دستیابی به دوام و پایداری بالای سواحل خاکی، زهکشی خوب است.

ساخت و ساز و مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی

استفاده از ژئوکامپوزیت ها به لطف فضایی بودن، افزایش قابل توجهی در حجم آب باران تخلیه شده امکان پذیر می کند و امکان ساخت شیب های بسیار تندتری نسبت به آنچه می توان با استفاده از ماسه یا شن به عنوان لایه فیلتراسیون ساخت.

زمانی که کاربرد ژئوگریدها و ژئوکامپوزیت ها با لایه زهکشی سنتی مقایسه شود، مزایای اقتصادی مشخص می شود.

سیستم ها

ژئوکامپوزیت ها برای زهکشی در سازه هایی مانند خاکریزها، دیوارهای حائل و تونل ها استفاده می شوند.

ژئوکامپوزیت ها و سیستم های زهکشی زهکشی پایدار سیال را تضمین می کنند، زیرا ساختار آنها از الیاف پلی اتیلن با چگالی بالا مقاوم در برابر فشار تشکیل شده است.

برنامه های کاربردی

زهکشی اضافی زباله و جمع آوری نشت آب از سازه های غیرآب

پراکندگی گازها و زهکشی طبیعی از محل های دفن زباله سرپوش دار

تونل ها، دیوارهای حائل و سازه های زیرزمینی

زهکشی زمین برای سازه های ژئوتکنیکی

زهکشی زیرزمینی جاده، باند و راه آهن

میدان ها، پارکینگ ها، باغ ها و استادیوم های ورزشی

مزایا

هزینه های سرمایه گذاری و زمان ساخت را کاهش می دهند زیرا استفاده از آنها سریع تر و آسان تر از روش های سنتی فیلتراسیون و زهکشی است.

شبکه های زهکشی زهکشی پایداری را ارائه می دهند که در برابر خرد شدن یا کاهش ضخامت مقاوم است.

ژئوکامپوزیت هاقابلیت استفاده بیشتر از فضای دفن زباله را تضمین می کنند و ضخامت لایه زهکشی را کاهش می دهند.

محصولات

ژئوگریدها

ژئوکامپوزیت (ژئوگرید + ژئوتکستایل)

ژئوممبران (ژئوتکستایل + ژئوگرید + ژئوممبران)

لایه زهکشی ژئوکامپوزیت چیست؟

سیستم های زهکشی ژئوکامپوزیت ها برای تکمیل یا جایگزینی ماسه، سنگ و شن ساخته شده اند تا به عنوان زهکشی، فیلتراسیون، جداسازی و حفاظت مانع عمل کنند. برای اطمینان از کارایی و عملکرد طولانی مدت آنها، مواد ژئوکامپوزیت مناسب باید با دقت انتخاب شوند. پارامترهای مورد نیاز محلول زهکشی را می توان از طریق آزمایش عملکرد با توجه به پیکربندی طراحی سیستم زهکشی و شرایط خاص سایت فرموله کرد.

ویژگی های عملکردی

ویژگی های عملکردی مهمی که باید در زمان طراحی و انتخاب ژئوکامپوزیت های زهکشی ارزیابی شوند عبارتند از:

انعطاف پذیر یا جمع شونده

عوامل نرخ جریان

نرخ جریان موجود برای یک ژئوکامپوزیت خاص به عوامل زیر بستگی دارد:

ویژگی های عملکردی مهمی که باید در زمان طراحی و انتخاب ژئوکامپوزیت های زهکشی ارزیابی شوند عبارتند از:

نفوذپذیری طولانی مدت یا سرعت جریان مجاز در شرایط مزرعه – این جریان درون صفحه را تحت شرایط مواد پرکننده و شرایط مرزی خاص سایت، استحکام ساختاری و دوام، تمایل به تراکم بیولوژیکی و تراکم شیمیایی مشخص می‌کند.

سازه‌های بادوام فضای خالی طولانی‌مدت به دلیل تأثیرات محیطی بر روی ژئوکامپوزیت‌های در محل و تنش اضافه بار برای انتقال عملکرد بسیار مهم هستند.

جنبه های فیلتراسیون ژئوتکستایل و سازگاری آن با توجه به ذرات خاک در مزرعه

مقاومت برشی داخلی و اصطکاک رابط با خاک مجاور و/یا لایه‌های “ژئو”.

انعطاف پذیر یا جمع شونده

ژئونت های زهکشی ممکن است در کوتاه مدت مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان دهند و در صورتی که بارها برای مدت طولانی حفظ شوند، ممکن است مستعد فروپاشی ناگهانی باشند. بنابراین ارزیابی در سطح طراحی در صورتی که هسته ژئونت برای شرایط میدانی خاص، یعنی بار استفاده شده، شیب شیب و عمر طراحی، انعطاف پذیر یا جمع شونده رفتار می کند، ضروری است.

حجم زهکشی ژئوکامپوزیت ها مستقیماً معادل ضخامت هسته ژئونت است.

نحوه تعیین مقدار مرجع نرخ جریان بر اساس این است که آیا انتظار می رود ژئوکامپوزیت ها به صورت انعطاف پذیر یا جمع شونده رفتار کنند. فشار اضافه بار که ممکن است ژئوکامپوزیت های زهکشی در معرض آن قرار گیرند از یک کاربرد به کاربرد دیگر بسیار متفاوت است.

 این می تواند از 10 کیلو پاسکال در زیر پوشش خاک سطحی در یک روف گاردن، تا 500 کیلو پاسکال به عنوان پوشش جمع آوری شیرابه در پایین سلول دفن زباله، یا پایه یک خاکریزی بسیار بزرگ و پد شستشو پشته معدنی (بیش از 25 متر) باشد. . بارهای بالاتر ممکن است اما مکرر نیستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *