پارچه ژئوتکستایل برای چه مواردی استفاده می شود؟

پارچه ژئوتکستایل برای چه مواردی استفاده می شود؟

ژئوتکستایل به پارچه فیلتر آب، پارچه نفوذپذیر، پارچه تعمیر و نگهداری نیز گفته می شود

استحکام بالا. به دلیل استفاده از الیاف پلاستیکی می تواند استحکام و کشیدگی کافی را در شرایط خشک و مرطوب حفظ کند.

مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت درازمدت به خوردگی در خاک و آب با pH های مختلف.

نفوذپذیری آب خوب بین الیاف شکاف وجود دارد، بنابراین نفوذپذیری آب خوبی دارد.

خواص ضد میکروبی خوب، بدون آسیب به میکروارگانیسم ها و حشرات.

ساخت و ساز راحت. از آنجایی که مواد سبک و نرم است، حمل و نقل، تخمگذار و ساخت آن راحت است.

هدف اصلی ژئوتکستایل:

1: ژئوتکستایل جداسازی

برای جداسازی از ژئوتکستایل ها (مانند خاک و ماسه، خاک و بتن و غیره) استفاده کنید. به طوری که دو یا چند ماده از بین نرود یا مخلوط نشود.

2: ژئوتکستایل فیلتراسیون (فیلتر معکوس)

هنگامی که آب از لایه ریز خاک به لایه درشت خاک جاری می شود، از نفوذپذیری هوا و نفوذپذیری آب خوب ژئوتکستایل استفاده می شود تا آب از آن عبور کند و به طور موثر ذرات خاک، ماسه ریز، سنگ های کوچک و غیره را رهگیری کند. حفظ پایداری مهندسی آب و خاک

3: پارچه ژئوتکستایل زهکشی

ژئوتکستایل هدایت آب خوبی دارد، می تواند یک کانال زهکشی در داخل خاک ایجاد کند و مایع و گاز اضافی را از ساختار خاک تخلیه کند.

4: تقویت ژئوتکستایل

از ژئوتکستایل ها برای افزایش استحکام کششی و مقاومت در برابر تغییر شکل خاک، افزایش پایداری سازه ساختمان و بهبود کیفیت خاک استفاده کنید.

5: ژئوتکستایل حفاظتی

هنگامی که جریان آب خاک را می شست، به طور موثر تنش متمرکز را پخش، انتقال یا تجزیه می کند، از آسیب دیدن خاک توسط نیروهای خارجی جلوگیری می کند و از خاک محافظت می کند.

6: ترکیب ضد پنچر و ژئوممبران

تبدیل به یک ماده کامپوزیت ضد آب و ضد تراوش می شود که در ضد پنچری نقش دارد.

-ژئوتکستایل هادر پروژه های عمرانی برای پرکردن خاک برای بهبود خصوصیات خاک استفاده می شوند.

ژئوتکستایل هاخاک ضعیف را قابل کنترل تر می کنند و ساخت و ساز را در مکان هایی که در غیر این صورت نامناسب هستند امکان پذیر می کنند.مواد ایده آلی برای بسیاری از کارهای زیربنایی مانند جاده ها، بنادر، محل های دفن زباله، سازه های زهکشی و سایر پروژه های عمرانی هستند.

کاربردهای ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها را می توان در بسیاری از کاربردهای رایج استفاده کرد:

جاده های آسفالت نشده و آسفالته در باند فرودگاه

دفن زباله و دوره های پایه سنگ

پیاده روها و لایه های زهکشی شن و ماسه

پارکینگ ها و محوطه های محدود

فضاهای سبز و امکانات تفریحی

سازه های دیوار حائل

کانال کانال و ترانشه لوله

توابع ژئوتکستایل ها

ژئوتکستایل ها معمولاً برای بهبود خاک هایی که بر روی آنها جاده ها، خاکریزها، خطوط لوله و سازه های نگهدارنده زمین ساخته می شود استفاده می شود. انواع مختلفی از مواد ژئوتکستایل وجود دارد، از جمله منسوجات مش باز، تار بافته شده و پارچه بسته یا منسوجات غیر بافته. مواد ژئوتکستایل مختلف برای ویژگی‌های مختلفی مانند جداسازی، فیلتراسیون، زهکشی، تقویت، آب‌بندی و حفاظت مشخص می‌شوند.

جداسازی ژئوتکستایل

هنگامی که یک ژئوتکستایل بین دو ماده مختلف خاک نصب می شود، عملکرد جداسازی نقش مهمی ایفا می کند. در این حالت، ژئوتکستایل مواد غیر مشابه را جدا می کند تا خصوصیات خاک مورد نیاز به دست آید. هدف اصلی این نوع ژئوتکستایل این است که با ورود آب به لایه های خاک، ژئوتکستایل از مخلوط شدن خاک ها جلوگیری کند. به عنوان مثال، در ساخت و ساز جاده، ممکن است بخواهید سنگدانه های زیرگرم ریز را از سنگدانه های درشت لایه زیرین جدا نگه دارید.

با انجام این کار، ویژگی های زهکشی دست نخورده باقی می مانند و مانع از پر کردن فضای خالی بین سنگدانه های بزرگتر توسط سنگدانه های ریز می شود. این نوع ژئوتکستایل ها دارای ویژگی های ضخامت و نفوذپذیری خاصی هستند تا از آلودگی خاک جلوگیری کرده و اجازه عبور آب را بدون آسیب رساندن به استحکام و ظرفیت ساختاری جاده می دهند.

فیلتراسیون ژئوتکستایل

ویژگی های ژئوتکستایل فیلتراسیون برای امکان حرکت آب در هر دو جهت استفاده می شود. این نوع ژئوتکستایل ها می توانند بافته شده یا نبافته باشند و برای جلوگیری از حرکت دانه های ریز بین لایه های خاک استفاده می شوند. بسته به تخلخل و نفوذپذیری مواد، ژئوتکستایل ها همچنین می توانند جریان جانبی آب زهکشی را افزایش دهند و انرژی جنبشی افزایش مویرگی آب های زیرزمینی را از بین ببرند. ژئوتکستایل ها را می توان در کاربردهای عمودی و افقی استفاده کرد و به حل مشکلات زهکشی در اطراف خانه ها و در امتداد جاده ها و حاشیه ها کمک می کند.

تقویت ژئوتکستایل

هنگامی که یک ژئوتکستایل برای بهبود خصوصیات خاک استفاده می شود، طراحی آن بر اساس چند عامل کلیدی است:

اصطکاک یا مهار حرکت

پشتیبانی از بارها

تغییرات در هواپیمای شکست بلبرینگ

این با عملکرد میلگرد در بتن قابل مقایسه است. ژئوتکستایل ها در خاکریزها و جاده هایی که بر روی خاک های با درجه بندی بسیار ضعیف ساخته می شوند استفاده می شوند که امکان ایجاد خاکریزهای شیب دار را فراهم می کند. برای چنین کاربردهایی، همیشه توصیه می شود که پارامترهای طراحی توسط یک مهندس ژئوتکنیک ارائه شود.

آب بندی ژئوتکستایل

پارچه ژئوتکستایل را می توان با آسفالت یا مخلوط های دیگر آغشته کرد تا نفوذناپذیر شود و در نتیجه بتواند جریان مایعات را در هر دو جهت محدود کند. این به یک پارچه غیر بافته نیاز دارد. ژئوتکستایل های نفوذ ناپذیر ممکن است برای جلوگیری از آلودگی خاک یا آب های زیرزمینی از آلاینده های بالا یا جلوگیری از هدر رفتن آب آشامیدنی به دلیل تبخیر یا آلودگی استفاده شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *