پارچه ژئوتکستایل

پارچه ژئوتکستایل

پروژه NTPC یک پروژه توسعه زیرساخت در مقیاس بزرگ بود که به یک راه حل قابل اعتماد و کارآمد برای تثبیت زمین نیاز داشت. این پروژه شامل ساخت نیروگاه جدید و تاسیسات مربوطه و همچنین توسعه منطقه اطراف بود.

ژئوتکستایل ها مواد بادوام و دائمی هستند که از پارچه پلی پروپیلن بسیار بادوام ساخته شده اند.

آنها اغلب برای تثبیت و کنترل فرسایش استفاده می شوند، اما کاربردهای مختلفی دارند.

بسته به قدرت و جریان آب مورد نیاز برای پروژه شما، هر دو مدل بافته شده و نبافته در دسترس هستند.

استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر سوراخ شدن عالی و مقاوم در برابر اشعه UV و تخریب شیمیایی بود. این اطمینان حاصل کرد که ژئوتکستایل می تواند حفاظت طولانی مدت از سایت را فراهم کند.

پارچه ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل ها یا غشاهای ژئوتکستایل، پارچه های نفوذپذیری هستند که برای کاهش فرسایش و حفظ پایداری خاک، معمولاً برای اهداف حفاظتی یا کشاورزی استفاده می شوند. برای تقویت خاک، تمدن باستانی از الیاف گیاهی طبیعی در آن استفاده می کرد، اما از دهه 1950، پلیمرهای مصنوعی برای ساخت ژئوتکستایل های مدرن استفاده شده است.

ژئوتکستایل غیربافته

برای جلوگیری از فرسایش و نگه داشتن مواد پس انداز در محل مورد استفاده قرار می گیرند.

به آب و هوا نفوذ می کنند و به آنها اجازه می دهد آزادانه در داخل یا داخل آنها حرکت کنند.

آنها در هر دو شرایط مرطوب و خشک مقاوم هستند و پوسیده نمی شوند و به قارچ مبتلا نمی شوند.

بیشتر مواد شیمیایی و همچنین اسید و قلیایی خاک در برابر ژئوتکستایل ها مقاوم هستند. در طیف وسیعی از ضخامت ها، وزن ها و رنگ ها وجود دارد.

ژئوتکستایل بافته شده

این پارچه به دلیل استحکام زیاد، نسبت وزن به استحکام فوق العاده ای دارد و در برابر اشعه ماوراء بنفش، آلاینده های خاک، کپک و حشرات مقاوم است.

این محصول از آنجایی که عمر هر دو منطقه آسفالته و غیر آسفالت شده را افزایش می دهد، برای راهسازی مناسب است.

موارد استفاده از ژئوتکستایل ها

هنگامی که صحبت از طراحی و پروژه های ساخت و ساز می شود، ژئوتکستایل ها یک انتخاب عالی هستند زیرا دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که مزایای اقتصادی مانند استفاده کمتر از مواد و نصب سریع و آسان را ارائه می دهند. آنها معمولاً در شرایط زیر استفاده می شوند:

کارهای جاده ای ژئوتکستایل ها اغلب در ساخت و ساز جاده استفاده می شوند. استحکام کششی به خاک می افزاید و در نتیجه آن را تقویت می کند. ژئوتکستایل ها باید نفوذپذیری خود را حفظ کنند و در عین حال عملکرد جداسازی خود را حفظ کنند زیرا به عنوان یک لایه آبگیری سریع در بستر جاده مورد استفاده قرار می گیرند.

کشاورزی

برای کنترل گل و لای استفاده می شود. پارچه های نبافته برای بهبود جاده ها و مسیرهای گل آلود مورد استفاده توسط گاوها یا ترافیک سبک استفاده می شود. آنها با همپوشانی تا می شوند تا یک لوله یا یک تپه سنگ ریزه را نگه دارند.

زهکشی آب

استفاده از ژئوتکستایل برای فیلتر کردن خاک و مواد دانه ای کم و بیش یکنواخت برای انتقال آب به طور فزاینده ای به عنوان جایگزینی فنی و عملی برای روش های سنتی مورد توجه قرار می گیرد. ژئوتکستایل ها برای فیلتر زهکشی در سدهای خاکی، در جاده ها و بزرگراه ها، در مخازن، پشت دیوارهای حائل، در خندق های زهکشی عمیق و در کشاورزی استفاده می شوند.

  آثار ساحلی، کانال ها و رودخانه ها

برگردان ها و کرانه ها توسط ژئوتکستایل ها در برابر فرسایش ناشی از جریان ها یا تاب خوردن محافظت میشوند.

هنگامی که با لایه های سنگ طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود، به عنوان یک فیلتر عمل می کنند.

توابع ژئوتکستایل ها

چهار تابع مجزا نحوه عملکرد یک ژئوتکستایل را در هر برنامه ای تعریف می کند.

جدایش، جدایی

ژئوتکستایل ها به دلیل خاصیت جدا کنندگی معمولاً در راه سازی استفاده می شوند. ژئوتکستایل ها می توانند از اختلاط دو خاک همسایه جلوگیری کنند. به عنوان مثال، ژئوتکستایل، ویژگی های زهکشی و استحکام مصالح سنگدانه را با جداسازی خاک زیربنایی ریز از سنگدانه های مسیر پایه حفظ می کند.

  برخی از حوزه های قابل اجرا عبارتند از:

1-بین بستر و پایه سنگی در جاده ها و فرودگاه های آسفالت نشده و سنگفرش شده.

2-بین زیرسازی در راه آهن.

3-بین محل دفن زباله و دوره های پایه سنگی.

4-بین ژئوممبران و لایه های زهکشی شن و ماسه.

فیلتراسیون

تعادل سیستم ژئوتکستایل به خاک جریان مایع کافی را با اتلاف کمی خاک در سطح صفحه ژئوتکستایل فراهم می کند. ویژگی های کلیدی ژئوتکستایل ها که شامل عمل نفوذ هستند تخلخل و نفوذپذیری است.

تقویت

همانطور که فولاد مقاومت کششی بتن را افزایش می دهد، ژئوتکستایل نیز مقاومت کششی خاک را افزایش می دهد. سه مکانیسم زیر باعث افزایش مقاومت خاک در نتیجه نصب ژئوتکستایل می شود.

اصطکاک سطحی بین ژئوتکستایل و خاک / سنگدانه محدودیت جانبی ایجاد می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *