ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل چیست؟

پارچه‌های نفوذپذیری است که می‌تواند خاک را فیلتر، جدا، تقویت، زهکشی یا محافظت کند.

می توانندطیف وسیعی از اندام ها را تحمل کنند. آنها ماندگاری طولانی دارند و می توانند سقوط را هنگامی که شخصی روی آنها می افتد، نرم کنند. نفوذپذیری به این معنی است که سطح ژئوتکستایل دارای منافذ ریزی است که به گازها یا مایعات اجازه عبور می دهد.

پارچه های ژئوتکستایل ازچه چیزی ساخته شده اند؟

الیاف طبیعی معمولاً به شکل نوارهای کاغذی، تراشه های چوب، توری های جوت یا مالچ پشمی هستند. در برخی از پروژه های تقویت خاک، ژئوتکستایل ها باید بیش از صد سال دوام بیاورند.

آنها معمولاً برای جلوگیری از فرسایش خاک تا زمانی که پوشش گیاهی در منطقه رشد می کند استفاده می شود.

انواع ژئوتکسیل های الیاف طبیعی

جوت: این یک فیبر گیاهی همه کاره است که بسیار زیست تخریب پذیر است و می تواند کاملاً با خاک مخلوط شود و مواد مغذی برای پوشش گیاهی فراهم کند. با این حال، تجزیه سریع زیستی نیز در صورت استفاده به عنوان ژئوتکستایل یک ضعف است.

با این وجود، طول عمر آنها را می توان تا 20 سال از طریق درمان های مختلف و مخلوط کردن افزایش داد. بنابراین، ساخت ژئوتکستایل جوت زیست تخریب پذیر سفارشی با استحکام، تخلخل، نفوذپذیری خاص و همچنین قابلیت انتقال بر حسب نیاز و مکان امکان پذیر است.

عواملی مانند مقدار آب در دسترس، ترکیب خاک، جریان آب، کیفیت آب و منظره در میان سایر موارد، کاربرد و انتخاب ژئوتکستایل جوت برای استفاده را تعیین می کند.

بسیاری از جنبه طبیعی استفاده از الیاف نارگیل به جای مصنوعی لذت می برند و خواص طبیعی بادوام آن در کنار مقاومت آن در برابر آسیب آب نمک نیز مطلوب است.

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مورد استفاده به عنوان مواد اولیه ژئوتکستایل معمولاً پلی آمید، پلی استر، پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند. آخرین مورد قدیمی‌ترین الیاف مصنوعی است که در سال 1931 کشف شد.

  پلی آمید (PA): پلی آمید بیشتر به دو دسته تقسیم می شود – نایلون 6 و نایلون 6.6 با این حال، آنها به ندرت در ژئوتکستایل ها استفاده می شوند.

پلی استرها (PSF): با پلیمریزاسیون اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک یا دی متیل ترفتالات اسید سنتز می شوند.

با این حال، تحت تأثیر یک حلال قطبی مانند فنل، بنزیل الکل و متا کرزول قرار می گیرد و در محدوده pH بین 7 تا 10، می تواند تا 50 سال دوام بیاورد. این ماده ژئوتکستایل مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه UV دارد

پلی اتیلن (PE)

می تواند به شکل کریستالی تولید شود که یک ویژگی ضروری در هر پلیمر الیاف ساز است. سه نوع اصلی پلی اتیلن عبارتند از: چگالی کم (LDPE)، چگالی کم خطی (LLDPE) و چگالی بسیار رایج (HDPE). HDPE را می توان در تعدادی از موانع ریشه یا بامبو نیز یافت.

محصول نهایی نه تنها مستحکم و قوی است، که آنها را برای کاربردهایی مانند پارک خودرو و ساخت و ساز جاده بسیار عالی می کند، بلکه برای تحمل هرگونه مشکل تثبیت زمین نیز مجهز به تجهیزات فوق العاده ای است.

ژئوتکستایل‌های بافته شده

آنها همچنین با عملکرد به عنوان یک مانع جداسازی بین مواد زیر و بالای منسوجات از پروژه ساختمانی در برابر فرسایش محافظت می کنند.

اگرچه همه ژئوتکستایل ها می توانند تمام این وظایف را انجام دهند، شش وظیفه اصلی یک ژئوتکستایل فیلتر کردن، تخلیه، جداسازی، تقویت، ضد آب و محافظت است.

برای پروژه راهسازی، پارچه های مختلفی برای کارهای مختلف مورد نیاز است. و برای اینکه بتوانید تصمیم بگیرید کدام ژئوتکستایل برای پروژه ساخت و ساز شما مناسب است، باید با هدف نهایی خود شروع کنید.

منسوجات بافته شده

منسوجات بافته شده را می توان از تعدادی مواد تولید کرد. با این حال، رایج‌ترین آنها معمولاً بافت یا ترکیب نخ است.

اینکه آیا به یک بافت متوسط یا سبک نیاز دارید، کاملاً به هدف پروژه ساختمانی شما بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *