ژئوتکستایل چیست و زمینه های کاربردی آن

ژئوتکستایل برای چه زمینه های ساختمانی استفاده می شود؟

– لایه ایزوله بین بالاست جاده و بستر جاده، یا لایه ایزوله بین بستر جاده و فونداسیون نرم.

زهکشی در پشت غشای ژئوتکستایل ضد نشت یا زیر پوشش بتنی در سدهای خاکی یا خاکریزها.

– برای تقویت در پر کردن دیوارهای حائل یا برای لنگر انداختن پانل های دیوارهای حائل استفاده می شود.

– برای تقویت پایه های ضعیف در پروژه هایی مانند بزرگراه ها (از جمله جاده های موقت)، راه آهن، خاکریزها، سدهای خاکی، فرودگاه ها، زمین های ورزشی و غیره استفاده می شود.

-لایه جداسازی بین پر کردن مصنوعی، سنگ‌پری یا محوطه مواد و فونداسیون، و همچنین اثرات جداسازی، فیلتراسیون و تقویت بین لایه‌های مختلف خاک منجمد.

ژئوتکستایل

انتظار می رود ژئوتکستایل ها در برابر تأثیرات خاک و آب های زیرزمینی، یعنی در برابر مواد آلی و معدنی مقاوم باشند.

ژئوتکستایل ها به طور گسترده در مهندسی عمران به ویژه در ساخت ساختمان ها، پل ها، سدها، جاده ها، راه آهن و مسیرها و همچنین خاکریزها و پروژه های مهندسی سواحل زیر دریا استفاده می شود.

پیش بینی می شود که ژئوتکستایل ها بالاترین نرخ رشد را در میان دوازده حوزه کاربردی منسوجات فنی داشته باشند.

مرور کلی

امروزه ژئوسنتتیک ها جزء لاینفک مهندسی عمران هستند. ژئوتکستایل ها ژئوسنتتیک های قوی و ابزاری مدرن با تطبیق پذیری بسیار زیاد هستند. آنها از راه حل های مختلف مهندسی سنتی بهتر عمل می کنند. ژئوتکستایل ها عملکرد قابل اعتماد و قابل پیش بینی را ارائه می دهند و همچنین به راحتی نصب می شوند.

طبیعتاً منافذ ریز دارند و از این رو جریان گازها یا مایعات را امکان پذیر می کنند. ژئوتکستایل ها می توانند شرایط سخت را تحمل کنند و دوام عالی دارند.

به طور کلی، ژئوتکستایل ها به دلیل استحکام، تعمیر و نگهداری کم، نصب آسان، بسیار مقاوم و بادوام در شرایط جوی، پرکاربردترین ابزار در مهندسی عمران هستند.

تفاوت بین ژئوتکستایل های بافته شده و نبافته:

ژئوتکستایل ها اساساً یا بافته شده یا نبافته هستند. ژئوتکستایل های بافته شده پارچه های بافتنی مانند هستند. آنها با بافتن نخ‌های منفرد، تک رشته‌ها یا نخ‌های فیبریل شده روی دستگاه بافندگی تولید می‌شوند و محصول نهایی یکنواخت، محکم و مستحکم را تولید می‌کنند.

با این حال، ژئوتکستایل‌های نبافته با اتصال مواد یا با حرارت شیمیایی یا سوراخ کردن سوزن تولید می‌شوند.

ژئوتکستایل ها به عنوان مواد نساجی نفوذپذیر که در تماس با خاک، سنگ، زمین یا هر ماده مرتبط ژئوتکنیکی دیگر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پروژه، سازه یا سیستم مهندسی عمران استفاده می شود. منسوجات نقش مهمی در زیرساخت‌های ساختمانی ایفا می‌کنند و ویژگی‌های مطلوبی مانند سبک وزن، استحکام و انعطاف‌پذیری و همچنین مقاومت در برابر بسیاری از عوامل مانند خزش، تخریب مواد شیمیایی، نور خورشید و آلاینده‌ها را دارند.

ژئوتکستایل ها از پلی پروپیلن، پلی استر، پلی اتیلن، پلی آمید (نایلون)، پلی وینیلیدین کلراید و فایبرگلاس ساخته می شوند. پلی پروپیلن و پلی استر بیشترین استفاده را دارند. نخ دوخت ژئوتکستایل از KevlarL یا هر یک از پلیمرهای فوق ساخته شده است.

ژئوتکستایل‌های نبافته از طریق فرآیند در هم‌بستگی مکانیکی یا پیوند حرارتی الیاف/رشته‌ها تولید می‌شوند.

سهم مهم صنعت نساجی در بخش مهندسی عمران چیزی است که با توجه به کاربرد آنها، منسوجات ساختمانی یا ژئوتکستایل نامیده می شود. ژئوتکستایل ها به کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد در بخش ساخت و ساز کمک می کنند. از سازه های نساجی نیز در بخش معماری برای بهبود زیبایی ساختمان ها استفاده می شود.

ژئوتکستایل در مهندسی عمران:

ژئوتکستایل ها پارچه های فنی هستند که در پروژه های ساختمانی مهندسی عمران مانند روسازی جاده ها، سدها، خاکریزها، زهکش ها و حصار سیلت به منظور تقویت و تثبیت خاک، کنترل رسوب و فرسایش، زهکشی و پشتیبانی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می شوند.

خواص ژئوتکستایل:

خواص و روش‌های آزمایش مواد ژئوتکستایل ابتدا از مواد قبلی موجود که شبیه ژئوتکستایل‌ها هستند، مانند مواد نساجی، پدید آمدند. الزامات و ویژگی های ژئوتکستایل های مورد استفاده برای کاربردهای خاص به هدف و عملکرد مورد نظر آنها بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *