ژئوسل در راه سازی

ژئوسل در راه سازی

ژئوسل‌ها پانل‌های سه بعدی و قابل انبساط هستند که از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی استر یا مواد پلیمری دیگر تهیه شده‌اند. در طول نصب، نوارهای متصل گسترش می‌یابند تا دیوارهای ساختاری سلولی سه بعدی و انعطاف‌پذیری را تشکیل دهند که در آن مواد پرکننده مانند ماسه،خاک،سنگ و غیره قرار گرفته و فشرده میشوند.

این یک سیستم زهکشی آزاد ایجاد می کند که مواد پرکننده را حمل می کند و با انتقال کشش از طریق تقویت کششی، حرکت را کنترل می کند. بنابراین ژئوسل ها رفتار ساختاری و عملکردی خاک و مواد پرکننده سنگدانه را افزایش می دهند.

انواع مختلف Geocell

در انواع و مشخصات متفاوتی هستند که مشکلات مختلفی را در انواع مختلف خاک حل می کنند. عمدتاً به دو نوع تقسیم می شوند:

ژئوسل سوراخ دار

-ژئوسل های سوراخ دار دارای سوراخ های منظمی دردیواره سلولی هستند که توزیع تنش راافزایش داده و تغییر شکل راکاهش میدهد.این ازطریق تعداد زیادی لبه که به سلول تبدیل می شوند،انجام میشود.یکپارچگی ژئوسل به استحکام نوارسوراخ شده وجوش بستگی دارد.

استحکام کششی و استحکام جوش درز ژئوسل توسط دستگاه تست کشش مشخص می شود. استحکام جوش نوار باید معادل یا بیشتر از مقاومت کششی خود نوار باشد.

ژئوسل های زمینی بدون سوراخ

سلول های Geo بدون سوراخ دارای دیواره های ضخیم و صاف هستند. این معمولاً یک ورق پلیمری با ساختار مشبک سه بعدی است که دارای پیوند روکش یا جوش اولتراسونیک است.

به طور معمول، جاده‌های آسفالت‌نشده معمولاً روی خاک‌های ناپایدار مانند خاک رس گسترده، باتلاق‌های ذغال سنگ نارس یاماسه ساخته میشوند. اگر این جاده ها با تکنولوژی مناسب ساخته نشوند،احتمال زیادی وجود داردکه این موادمتلاشی شده وپایداری جاده هارا به خطربیندازند.

ژئوسل ها سختی جامد و مقاومت خزشی مورد نیاز برای تقویت خاک های نرم را فراهم می کنند. آنها انقباض و ترک خوردگی خاک رس را کنترل می کنند، پراکندگی جانبی و فیلتراسیون خاک های شنی را تسهیل می کنند و زیر خاک را در تمام خاک های نرم تقویت می کنند.

تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری جاده با سیستم های مهار سلولی آنها را در موقعیت های مناسب نگه می دارد. جاده ها می توانند به دلیل نیازهای نامناسب زیرزمینی (به دلیل ویژگی های نامناسب زیرزمینی) مشکلات نگهداری داشته باشند که می تواند منجر به آسیب، ترک خوردگی، شستشو و نشست سطوح بدون سنگفرش شود.

با استفاده از ژئوسل ها می توان جاده های دائمی و موقت ایجاد کرد و نیاز به پایداری زمین را افزایش داد. ژئوسل ظرفیت باربری روسازی های دانه ای و سطوح متخلخل به کاررفته درماشین های سنگین راافزایش داده و درزمان دقیق هزینه ها را کاهش میدهد.

این سیستم مقدار آب موجود در سطح را کاهش می دهد و منابع آب زیرزمینی را دوباره پر می کند. علاوه بر این، ترافیک یا پارکینگ را می توان با گیاهان یا علف های هرز کوچک پوشاند که راه حل مفیدی برای صرفه جویی در فضا است.

هیچ تجهیزاتی برای گسترش بخش های ژئوسل مورد نیاز نیست، که نصب را تسهیل می کند، زیرا سلول ها را می توان در نرم ترین بسترها قرار داد و برای پر کردن نیازی به تجهیزات کم فشار نیست.کامیون های کمپرسی بابارگیری کامل می توانند بدون زحمت باررا تخلیه کرده ومواد دانه ای را درداخل و روی ژئوسل پراکنده کنند.

کاربرد Geocells در مناطق مختلف

1-تقویت شانه در جاده،

2-تقویت اسکله،

3-ژئوسل ها برای ساخت حفاظت ژئوممبران استفاده می شوند.

4-ژئوسل ها در ساخت یک سیستم محدودیت سلول ژئوسل استفاده می شوند.

5- راه، ساخت بزرگراه،

6- آنها می توانند در تقویت مسیر نظامی استفاده شوند،

7- تقویت تحت بار،

8- باند فرودگاه،

9-ساخت جاده های دسترسی به کار گرفت،

10- حوزه آبخیز منطقه پنهان،

ژئوسل در راهسازی چیست؟

ژئوسل ها برای محافظت از شیب ها در برابر فرسایش و کمک به تثبیت سطح استفاده می شوند. سلول ها با زمین منطبق می شوند و یک دیوار سه بعدی ایجاد می کنند که از حرکت جانبی ذرات خاک جلوگیری می کند. این به جلوگیری از رانش زمین کمک می کند و شیب را ثابت نگه می دارد.

مزایای Geocell در ساخت و ساز جاده ها

1- موجود در انواع اندازه سلول، عمق، طول بخش و روتورهای نما متناسب با نیاز پروژه.

2- ژئوسل از لایه غیرقابل نفوذ محافظت می کند

3- این تغییرشکل زیرکلاس قابل توجهی را بدون ازدست دادن یکپارچگی ساختاری فراهم میکند.

4-حمل و نقل و نصب ژئوسل آسان است

5- مقاومت بالا در برابر تنش کششی، پارگی، مشت و خستگی.

6- یک ماده سازگار با محیط زیست است.

7- سبک، ارزان و دارای دوام بالایی هستند.

8- ژئوسل در مقایسه با سایرین بسیار مقرون به صرفه است.

9- قابلیت اطمینان سازه و طول عمر سازه را افزایش می دهند.

10- به تشکیل خاکریز در خاک ضعیف کمک می کنند

کاربردهای شیب

در کاربردهای شیب، می توان با سنگ زاویه دار، بتن یا با خاک گیاهی پر کرد. سلول هاموادپرکننده را محدود می کنند و یک لایه پایدارایجاد میکنندکه شیب را از فرسایش محافظت می کند.GeoCellیک سیستم منعطف است که به سطح یک شیب می رسد وزمان آماده سازی راکاهش میدهد.

پانل‌های ژئوسل را می‌توان به راحتی با استفاده از یک چاقوی تیز/قیچی برش دادیا توسط منگنه‌های گالوانیزه سنگین نصب شده باانبرمنگنه سنگین پنوماتیک یا کابل‌های نایلونی تثبیت‌شده بااشعه ماوراء بنفش به یکدیگر متصل شد.

ما به شدت توصیه می کنیم شن 3/8 اینچی متراکم شود و نه شن نخودی یا هر پرکننده گرد. Agtec Geocell یک محصول پشتیبانی بار و کنترل فرسایش است که برای ایجاد استحکام، پایداری و کنترل فرسایش به لایه های پایه خاک، ماسه، شن و سنگ استفاده می شود.

هدف ژئوسل

ژئوسل ها محصول ژئوسنتتیک شانه عسلی سه بعدی هستند که محصور کامل خاک را فراهم می کنند. هدف اصلی تقویت ژئوسل بهبود پایداری، افزایش ظرفیت باربری و کاهش ضخامت لایه ها است. خاک در فشار قوی است اما در کشش ضعیف است و بالعکس.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *