ژئوسنتتیک در راهسازی

ژئوسنتتیک در راهسازی

ژئوسنتتیک ها اجزای کلیدی یک سیستم یا ساختار هستند که برای دستیابی به جنبه ها یا اهداف مهندسی مختلف استفاده می شوند.

به طور معمول، محصولات ژئوسنتتیک از مواد پلیمری تولید می شوند. Geo به معنای زمین است که نشان دهنده خاک است در حالی که مصنوعی نشان دهنده مواد پلیمری یا مواد مصنوعی است.

دسته های مختلفی از مواد ژئوسنتتیک برای اهداف مختلفی مانند تقویت، فیلتراسیون، جداسازی، زهکشی، مانع آب و غیره استفاده می شود.

مواد ژئوسنتتیک

از مواد ژئوسنتتیک در پروژه های ساختمانی مرتبط با خاک استفاده می شود. مانند این که بیشتر در پروژه‌های ساختمانی مربوط به خاک در حرفه مهندسی عمران در جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، سدها، هیدرولیک، دیوارهای حائل، کانال‌ها، سازه‌های دریایی، پی‌ها، خاکریزها و غیره استفاده می‌شد.

مواد ژئوسنتتیک به دلیل ماهیت مصنوعی و استقامت بالای آن ماده مناسب ترین ماده برای استفاده در داخل زمین است.

هدف اصلی مواد ژئوسنتتیک افزایش پایداری یا استحکام خاک و کاهش هزینه های ساخت و ساز است.

مزایای اقتصادی و فنی

مزایای اقتصادی و فنی استفاده از بافت مواد ژئومتری نشان داده شده است. مواد ژئوسنتتیک امکان افزایش

استحکام سازه های راه و کاهش هزینه ساخت در حالی که حفظ قدرت و قابلیت اطمینان جاده ژئوگرید دارای تمامی مجوزها و

در روسیه استفاده می شود، که ناشی از روش های طراحی ناقص است استحکام ژئومتریال را در نظر بگیرید و چگالی آن را کاهش دهید

ژئومواد ژئوسنتتیک

روسازی هنگام استفاده از مواد ژئومتری ضخیم. ژئومواد ژئوسنتتیک هستند

محصولات برای تقویت شیب ها، شیب ها، مناطق ساحلی، سطوح جاده ها و

سایر مناطقی که نیاز به تقویت خاک دارند. ژئومواد، از جمله

موارد دیگر، از نظر محیطی محافظت عالی در برابر فرسایش هستند

ایمن، قابل اعتماد، عمر مفید طولانی دارند و به راحتی نصب می شوند.

توابع ژئوسنتتیک ها

توابع اصلی ژئوسنتتیک در زیر ذکر شده است:

تقویت خاک

جدایش، جدایی

فیلتراسیون

زه کشی

سد رطوبتی

تقویت خاک

عملکرد تقویت خاک، پاسخ بهتر خاک به بارگذاری را تضمین می کند. بارگذاری معمولی را گسترش می دهد و نیروهای برشی مزاحم را کاهش می دهد.

جدایش، جدایی

ژئوسنتتیک ها برای جداسازی خاک های غیر مشابه مفید هستند. یک جداکننده به جلوگیری از اختلاط خاک ضعیف در محل با مواد دانه ای با کیفیت خوب زمانی که سازه تحت بارگذاری سطحی قرار می گیرد کمک می کند.

این به عنوان مانعی در برابر مهاجرت ذرات بین دو خاک غیرمشابه عمل می کند، که در بسیاری از کاربردها مانند روسازی، فیلترهای درجه بندی شده، پوشش های رسی، آسترها در محل های دفن زباله و غیره مورد نیاز است.

فیلتراسیون

ژئوسنتتیک‌ها مانند ژئوتکستایل‌ها اجازه حرکت مایع را در سطح صفحه ژئوتکستایل می‌دهند و در عین حال خاک را در سمت بالادست حفظ می‌کنند.

برای به دست آوردن این، ماده باید شرایط نفوذپذیری کافی، نیاز به طرح پارچه باز و نگهداری خاک که نیاز به اندازه دهانه کمتری دارد را داشته باشد.

سازگاری طولانی مدت جریان خاک به ژئوتکستایل به همان اندازه مهم است که فیلتر در طول عمر خود نباید بیش از حد مسدود شود.

زه کشی

عملکرد زهکشی ژئوتکستایل جریان را در صفحه ژئوتکستایل تقویت می کند. علاوه بر ژئوتکستایل هایی که سیالات را منتقل می کنند، محصولات خاص آنها مانند ژئونت و کامپوزیت زهکشی نیازهای زهکشی را برآورده می کنند.

مانع

عملکرد مانع با استفاده از ژئوممبران و ژئوتکستایل های پوشش داده شده با قیر در بسیاری از کاربردها برای به حداقل رساندن جریان سیال و بخار سودمند است. در بسیاری از کاربردها مانند پوشش کانال، آبگیری مایعات، سدها، دفن زباله های شهری و غیره مفید است.

مزیت ژئوسنتتیک در ساخت و ساز جاده:

ژئوسنتتیک ها اهداف مختلفی از کنترل فرسایش گرفته تا تقویت خاکریز و بهبود زهکشی زیرسطحی دارند. یکی از رایج ترین اهداف، اما، در راه سازی، به ویژه جاده های موقتی مانند جاده های ساختمانی، جاده های دسترسی و مسیرهای جنگلی است. اینها مزایای استفاده از ژئوسنتتیک برای این کاربردها است.

ظرفیت تحمل

برای معماری جاده‌ها و پارکینگ‌ها، پایدار بودن زیربنا با ظرفیت باربری کافی حیاتی است. با استفاده از ژئوگرید بین لایه زیرین و مسیر پایه، ظرفیت باربری افزایش می یابد. در هم تنیدگی خاک پوششی با ژئوسنتتیک ها انتقال نیروی افقی را ارائه می دهد که به افزایش ظرفیت باربری کمک می کند و در بسیاری از موقعیت ها باعث کاهش ضخامت پایه پایه می شود. این روش نیز تبادل گران قیمت خاک را غیر ضروری می کند.

روتینگ

یکی از نگرانی های اصلی هنگام ساخت جاده های آسفالت نشده بر روی زیرزمینی نرم، شیار شدن و اختلاط مواد پوششی در زیر خاک است. با افزایش توزیع بار، ژئوسنتتیک ها به کاهش هر دو شیار شدن و مخلوط شدن خاک کمک می کنند. الزامات یک پروژه خاص، مشخصات ژئوگرید مورد نیاز را بیان می کند.

افزایش نیرو

ویژگی های کم گسترش یک ژئوسنتتیک برای یک برنامه تقویتی موفق مورد نیاز است. در بسیاری از کارها، جذب نیرو در ازدیاد طول نیاز به محصولی با مقدار بین 2 تا 5 درصد دارد. برای اهداف سخت تر، محصولاتی با حداکثر 8 درصد افزایش در زمان استراحت در دسترس هستند.

استحکام نصب

در نهایت، در نظر گرفتن مقاومت ژئوسنتتیک در برابر بارهای نصب ضروری است. تنش‌های دینامیکی بالا می‌توانند در زمان نصب و نصب خاک‌های پوششی متراکم و المان‌های پایه، آسیب‌های خود را بر آرماتورها وارد کنند. برای تحمل این استرس، یک ژئوسنتتیک باید دارای میلگردهای تقویت کننده ضخیم و یکپارچه باشد.

استفاده از ژئوسنتتیک روشی مقرون به صرفه و کارآمدتر از بسیاری از جایگزین ها در کاربردهای مختلف ارائه می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *