ژئوسنتتیک چیست؟

ژئوسنتتیک

ژئوسنتتیک ها محصولات پلیمری (پلاستیکی) ساخته دست بشر هستند که برای حل مشکلات ژئوتکنیکی در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند. آنها ممکن است ساختارهای مسطح، نواری یا سه بعدی باشند. برخی از محصولات ممکن است برای ارائه ترکیبی از عملکردها طراحی شوند.

هدف ژئوسنتتیک را می توان به راحتی از خود کلمه استخراج کرد.

انواع ژئوسنتتیک ها

9 نوع مختلف ژئوسنتتیک وجود دارد که هر کدام در نحوه طراحی و ایجاد آنها و همچنین کاربرد آنها متفاوت است. دسته بندی ژئوسنتتیک ها عبارتند از:

ژئوگریدها

ژئوتکستایل ها

ژئوسل ها

Geonets

ژئوپیپس

ژئوفوم

ژئوکامپوزیت ها

ژئوممبران

آسترهای سفالی ژئوسنتتیک

ژئوگریدها

ژئوگریدها شامل یک شبکه باز منظم از المان‌های کششی (دنده‌ها) هستند که به‌طور یکپارچه به هم متصل شده‌اند، که ممکن است توسط اکستروژن، پیوند یا درهم‌آمیزی به هم متصل شوند. روزنه های بین دنده ها بزرگتر از اجزای تشکیل دهنده است. دنده ها از مواد پلیمری مانند پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)، پلی پروپیلن یا سایر پلیمرهای بادوام ساخته شده اند. فرآیند تولید ممکن است شامل کشش مواد پلیمری برای جهت دهی به ساختار مولکولی، افزایش استحکام و سفتی دنده ها باشد.

دنده های سفت و اتصالات قوی یک ژئوگرید باعث می شود تا درجه بالایی از تعامل بین ژئوگرید و خاک اطراف وجود داشته باشد. ذرات خاک می توانند تا حدی به داخل روزنه ها نفوذ کرده و توسط دنده ها مهار یا در داخل روزنه ها محصور شوند. ژئوگریدها برای تثبیت یا تقویت خاک ها ایده آل هستند، با کاربردهایی مانند ساخت و ساز بر روی خاک های ضعیف، پایه های جاده و سازه های نگهدارنده زمین – به این ترتیب، آنها یکی از متداول ترین ژئوسنتتیک ها هستند.

ژئوتکستایل ها

انواع غیر بافته شده از الیاف/رشته های جهت دار یا تصادفی تولید می شوند که به صورت مکانیکی یا حرارتی/شیمیایی به هم چسبیده اند. آنها می توانند از نظر قدرت و وزن متفاوت باشند، از محصولات صافی سبک تا مواد تقویت کننده با استحکام بالا.

این دسته از ژئوسنتتیک ها، زمانی که در ارتباط با خاک مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند عملکردهای متنوعی از جمله جداسازی، فیلتراسیون، زهکشی، حفاظت و تقویت را ارائه دهند، اگرچه معمولاً به عنوان جداکننده قبل از ساخت جاده ها یا به عنوان فیلتر / جداکننده در کاربردهای زهکشی استفاده می شود. ، آنها را می توان در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی در پروژه های مهندسی استفاده کرد.

ژئوسل ها

ژئوسل ها محصولات ژئوسنتتیکی سه بعدی هستند که از تارهای پلی اتیلن یا نوارهای ژئوتکستایل جوش داده شده با اولتراسونیک تشکیل شده اند که به ساختار لانه زنبوری مانندی تبدیل می شوند که با خاک، ماسه یا شن پر می شود.

ساختار سلولی حاوی مواد پرکننده و تثبیت می شود و حرکت خاک را به حداقل می رساند. این به ژئوسل‌ها اجازه می‌دهد تا کاربردهای چند منظوره از جمله حفاظت در برابر فرسایش خاک و پایدارسازی داشته باشند.

Geonets

ژئونت ها دارای رشته های پلیمری اکسترود شده در طرحی موازی هستند تا ساختار شبکه ای الماسی شکل را تشکیل دهند. گاهی اوقات ژئونت ها با ژئوتکستایل لمینیت می شوند تا آنها را به عنوان یک “کامپوزیت زهکشی” تثبیت کنند.

ژئوپیپس

ژئوپایپ به هر نوع لوله پلیمری اعم از سوراخ دار یا دیواره جامد گفته می شود که تخلیه گازها و مایعات را در پروژه های ساختمانی تسهیل می کند. آنها معمولاً در یک فیلتر ژئوتکستایل پیچیده می شوند تا قابلیت زهکشی خود را حفظ کنند.

موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از ژئوپیپ‌ها استفاده کرد، از جمله شیرابه یا جمع‌آوری گاز در کاربردهای دفن زباله.

ژئوفوم

بلوک‌های ژئوفوم از طریق انبساط پلیمری پلی استایرن ایجاد می‌شوند که بسیاری از سلول‌های پر از گاز و بسته را در سراسر بلوک تولید می‌کند. این طراحی همان چیزی است که چگالی آنها را بسیار کم می کند.

چگالی کم ژئوفوم آن را در پروژه های مهندسی به عنوان ماده پرکننده بر روی خاک های پی نرم یا قابل تراکم بسیار مفید می کند. به عنوان یک هسته سبک برای یک خاکریز استفاده می شود، نشست ها را کاهش می دهد و ممکن است از ساخت و ساز مرحله ای جلوگیری شود.

ژئوممبران

ژئوممبران یک غشای مصنوعی غیر قابل نفوذ (یا با نفوذپذیری کم) است. آنها معمولاً به عنوان مانعی برای مایعات یا گاز، کنترل حرکت سیالات و ایجاد مهار پروژه های مهندسی ژئوتکنیک استفاده می شوند.

ژئوممبران ها می توانند به ویژه در مواردی که پتانسیل نشت آلاینده های خطرناک وجود دارد مفید باشند زیرا این ژئوسنتتیک ویژگی های مقاوم در برابر مواد شیمیایی را ارائه می دهد. در غیر این صورت، آنها به طور کلی به عنوان آستر در دفن زباله، معدن، یا صنایع کشاورزی استفاده می شوند.

آسترهای سفالی ژئوسنتتیک

ورق ها به یکدیگر متصل می شوند (با استفاده از دوخت یا سوراخ سوزنی) برای ایجاد یکپارچگی ساختاری. سپس آنها را تحت عملیات حرارتی قرار می دهند تا لایه ها در جای خود محکم شوند.

GCL جایگزین سریعتر و راحت تری برای پوشش رسی سنتی حوضچه های مهاری است. این مواد دارای یک مزیت اضافی هستند که لایه بنتونیت سدیم خاصیت تورم دارد. به این ترتیب، آسترهای سفالی درجه ای از خود آب بندی را ارائه می دهند که نشت را کاهش می دهد. آسترهای GCL برای بسیاری از کاربردهای ژئوتکنیکی از جمله تصفیه زباله و دفن زباله سود می برند.

ژئوکامپوزیت ها

ژئوکامپوزیت ها از دو یا چند نوع ژئوسنتتیکی که در بالا بحث شد ترکیب می شوند. ترکیب ویژگی‌های هر ژئوسنتتیک، محصولی با مزایای بیشتری نسبت به هر نوع محصول جداگانه ایجاد می‌کند، به ویژه در کاربردهای زه‌کشی و مهار و برخی موقعیت‌های فونداسیون جاده مفید است. به عنوان مثال، تنسار ژئوگریدهای تثبیت کننده را با ژئوتکستایل های جداسازی/فیلتراسیون برای استفاده در پایه های جاده و راه آهن که در آن مهاجرت ریز خاک ممکن است مشکل ساز باشد، ترکیب می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *