ژئوممبران برای دفن زباله و استخرها

ژئوممبران برای دفن زباله و استخرها

. آنها همچنین به عنوان رویه برای حوضچه های شیرابه و اخیراً به عنوان پوشش شناور مورد استفاده قرار می گیرند. آنها به طور کلی رفتار تحسین برانگیزی داشته اند، اما چند ویژگی برجسته قابل توجه وجود داشته است که به ما در طراحی سیستم های حتی بهتر کمک کرده است.

تعاریف اصطلاحات

اجازه دهید قبل از اینکه به عمق آنچه در این زمینه می گذرد، اصطلاحات را روشن کنیم:

لایه مانع تاسیسات مهار در کف و دیواره های جانبی، آستر نامیده می شود.

لایه مانع تاسیسات نگهداری زباله جامد باید درپوش باشد.

در نتیجه، یک لاینر ژئوممبران حاوی محصول ارزشمند است و/یا از آب های زیرزمینی محافظت می کند، یک کلاهک ژئوممبران حاوی گاز محل دفن زباله است و از تبدیل شدن بارش به شیرابه جلوگیری می کند، و یک پوشش شناور از انتشار بو و تبخیر/آلودگی یک منبع ارزشمند مانند آب آشامیدنی جلوگیری می کند.

استفاده از HDPE تکامل یافته است

به دلیل مقاومت شیمیایی گسترده، استحکام بالا، انعطاف‌پذیری ذاتی نسبی که بدون افزودنی‌ها به دست می‌آید، مقاومت در برابر هوا که اجازه می‌دهد بدون پوشش باقی بماند، و قابلیت جوشکاری یکپارچه با روش‌های حرارتی به جای حلال‌ها و چسب‌ها، HDPE اساساً پی وی سی را جایگزین کرد. ژئوممبران انتخابی در اوایل دهه 1980. درزهای PVC در آن زمان می توانستند پاره شوند، در حالی که درزهای HDPE نمی توانستند.

HDPE

ترک کششی ترک خوردگی شکننده ای است که تحت تنش پیوسته کمتر از تسلیم کششی یا تنش شکست ماده رخ می دهد.

نشان داده شد که SC تابعی از ترکیب رزین است و بنابراین می تواند به طور قابل توجهی در بین HDPE ها از تولیدکنندگان مختلف ژئوممبران متفاوت باشد. با این حال، با گذشت زمان، فرمول‌بندی‌ها به حدی بهبود یافته‌اند که SC اکنون در مواد تولیدکنندگان رزین و ژئوممبران چندملیتی HDPE غیر معمول است.

در حالی که اجرای آن بر روی کاغذ ساده است، اما به دلیل ضریب انبساط حرارتی بالای HDPE در عمل، دستیابی به آن بسیار دشوار است.

ژئوممبران های HDPE

دو سیستم آستر ایجاد شد که لاینر ثانویه (پایین) به عنوان پشتیبان ایمنی عمل می کند.

تا زمانی که سیستم تشخیص شیرابه (LDS) بین دو ژئوممبران پر از مایع نشت‌کننده نشود، این کار عالی بود. اگر از سر هیدرولیک روی آستر ثانویه جلوگیری شود، سیستم آستر نشت نمی کند.

هر دو ژئوممبران اولیه و ثانویه دارای تعداد قابل مقایسه ای از خطاهای اجتناب ناپذیر هستند، اما اگر مایعی که از لاینر اصلی (بالایی) نفوذ می کند، اجازه ایجاد روی چند نقص در لاینر ثانویه را نداشته باشد، سیستم دوتایی به زیر لایه نشت نمی کند.

تشخیص نشتی

نرخ جریان نشت از طریق لاینر اصلی با جمع آوری مایع نشتی تعیین شد.

با افزایش سطح آستر و کاهش نسبی جزئیات کار در نصب، تعداد نشتی ها در واحد سطح کاهش می یابد. در بالای 2 هکتار، فراوانی نشت از حدود 12 در هکتار به حدود 2 در هکتار کاهش می یابد.

کیفیت ساخت و ساز

بازرسی‌های الکتریکی نشان داد که اکثر تاسیسات لاینر به درجات مختلف نشت می‌کنند، به دلیل کارایی فرآیند تضمین کیفیت ساخت و ساز (CQA). ژئوممبران ها با آسترهای رسی فشرده، و بعداً لاینرهای رسی ژئوسنتتیک (GCLs)، برای ایجاد آسترهای کامپوزیتی در تلاش برای کاهش نشت مخلوط شدند.

تماس “صمیمی” بین GCL و ژئوممبران از انتقال مایع جانبی روی این رابط جلوگیری می کند و نشت لاین اصلی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آیا امکان رسیدن به نشتی صفر وجود دارد؟

“رضایت بخش” به این معنی نیست که آستر اصلی کاملاً بدون نشتی است.

لاینرهای اولیه که نشتی ندارند وجود دارند، اما نمی توان آنها را تضمین کرد. بسیاری از سیستم‌های دولاینینگ با قطراتی که از LDS بیرون می‌آیند نصب شده‌اند، اما صاحبان آن ناراضی بوده‌اند.

در ایالات متحده، حداکثر نرخ مجاز نشت از طریق یک ژئوممبران اصلی با 300 میلی‌متر هد هیدرواستاتیک (حداکثر تنظیمی) معمولاً 200 لیتر در هکتار در روز است که نشتی‌ها باید بر روی آن تعیین و اصلاح شوند.

در تصفیه خانه های فاضلاب شهری با هد 2 متر روزانه 5000 لیتر در هکتار می باشد. این بسیار زیاد است. رقم معقول تر حدود 2000 لیتر در هکتار در روز خواهد بود.

اهمیت زهکشی مناسب

هیچ مسیری برای خروج این گازها به دریچه های گاز در بالای شیب ها وجود ندارد زیرا در زیر آستر آب ایستاده وجود دارد. گازها جمع می‌شوند و لاینر بالا می‌رود تا زمانی که از سطح آب عبور کند و به یک «نهنگ» تبدیل شود.

سطح آب زیر لاینر با سطح آب بالای لاینر برابر است و نهنگ ها عموماً حاوی گاز بالای سطح آب هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *