کاربرد ژئوسنتتیک در مهندسی عمران

کاربرد ژئوسنتتیک در مهندسی عمران

کاربرد ژئوسنتتیک درمهندسی عمران امروزه به دلیل مزایای ویژه آن بیشتر وبیشتر شناخته شده است.

ثابت شده است که ژئوسنتتیک ها در میان همه کاره ترین و مقرون به صرفه ترین مواد اصلاح کننده زمین هستند.

کاربرد آنها تقریباً در تمام زمینه های مهندسی عمران، ژئوتکنیک، محیط زیست، ساحلی و هیدرولیک به سرعت گسترش یافته است

در زیر به هر یک از برنامه ها پرداخته شده است.

ژئوسنتتیک در جاده ها

ژئوسنتتیک یک محصول مسطح ساخته شده از مواد پلیمری است که با خاک، سنگ، زمین یا سایر مواد مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک به عنوان بخش اساسی یک پروژه، سازه یا سیستم ساخت بشر استفاده می شود.

این محصولات یا مواد را می توان، اغلب همراه با مواد طبیعی، برای اهداف بسیار متنوعی از جمله تمام سطوح صنعت حمل و نقل، از جمله جاده ها، فرودگاه ها، راه آهن ها و آبراه ها مورد استفاده قرار داد.

برخی از ژئوسنتتیک ها برای جداسازی مواد متمایز مانند انواع مختلف خاک استفاده می شود تا هر دو کاملاً دست نخورده باقی بمانند.

ژئوممبران ها

ژئوممبران ها اساساً ورق های پلیمری غیرقابل نفوذی هستند که به عنوان موانعی برای نگهداری زباله های مایع یا جامد استفاده می شوند.

ژئوگریدها ورق‌های شبکه‌ای پلیمری سفت یا منعطف با دهانه‌های بزرگ هستند که عمدتاً به عنوان تقویت خاک ناپایدار و توده‌های زباله مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ژئونت ها ورق های توری پلیمری سفت با دهانه های درون صفحه ای هستند که عمدتاً به عنوان ماده زهکشی در محل های دفن زباله استفاده می شوند.

لوله های ژئو لوله های پلیمری سوراخ دار یا دیواره جامد هستند که برای زهکشی مایعات مختلف استفاده می شوند.

ژئوفوم ها بلوک های سبک وزنی هستند که به عنوان مواد پرکننده فضای خالی در کاربردهای خاص ساختمانی عمل می کنند.

محصولات ژئوسنتتیکی

محصولات ژئوسنتتیکی که بیشتر در سیستم‌های جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند

شامل ژئوتکستایل‌ها (بافته‌شده و نبافته) و ژئوگریدها (دو محوری و چند محوری) هستند، اگرچه محصولات کنترل فرسایش، ژئوسل‌ها، ژئونت‌ها (یا محصولات زه‌کشی ژئوکامپوزیت) و ژئوممبران نیز در چندین محصول گنجانده شده‌اند. برنامه های کاربردی.

این انواع مختلف ژئوسنتتیک ها را می توان برای انجام یک یا چند عملکرد خاص در انواع کاربردهای جاده ای مورد استفاده قرار داد.

به عنوان مثال،ژئوسنتتیک‌ها از دهه1970برای بهبود عملکرد جاده‌های آسفالت نشده در خاک‌های زیرزمینی نرم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ژئوسنتتیک در سیستم زهکشی

ژئوسنتتیک ها می توانند به طور موثر به عنوان زهکش ها و فیلترها در کارهای عمرانی و زیست محیطی علاوه بر یا به عنوان جایگزینی مواد گرانولی سنتی مورد استفاده قرار گیرند.

نصب ژئوسنتتیک ها در مزرعه آسان تر است و اغلب مقرون به صرفه است در شرایطی که مواد دانه ای موجود با مشخصات طراحی مطابقت ندارند، کمیاب هستند یا استفاده از آنها توسط قوانین زیست محیطی محدود شده است.

انواع مختلفی از زهکش های سنگدانه موجود است. رایج ترین شکل زهکش های پر از سنگدانه، زهکش فرانسوی است که شامل یک ترانشه پر از سنگدانه های زهکشی آزاد است.

با استفاده از سیستم زهکشی ژئوسنتتیک می توان شرایط را به راحتی و ارزان به دست آورد. می تواند هم زهکشی و هم فیلتراسیون را انجام دهد.

ژئوسنتتیک اجازه می دهد تا آب از امتداد صفحه خود عبور کند.

قابلیت انتقال فیلتراسیون: ژئوسنتتیک همچنین به آب اجازه می دهد تا از سطح صفحه خود عبور کند، اما ذرات خاک را حفظ می کند

ژئوسنتتیک در مدیریت ساحلی شنی و گلی

لوله ژئوتکستایل یکی از سازه های ژئوسنتتیکی است که به طور فزاینده ای در حفاظت از سواحل استفاده می شود.

در حفره‌ها جریان یابد و در عین حال مواد پرکننده را حفظ می‌کنند. آنها به طور گسترده برای آبگیری، کنترل سیل و حفاظت از ساحل استفاده می شوند.

لوله های ژئوتکستایل به دلیل مصرف کم هزینه و زمان ساخت، نیاز به تجهیزات ساده و کارگران کم مهارت در شرایط مختلف قابل استفاده هستند.

لوله های ژئوتکستایل جایگزین های خوبی برای سازه های معمولی سخت ساحلی هستند.

مورفولوژیکی سواحل شنی

سواحل شنی و گلزارها دو نوع لایه ژئوتکنیکی سواحل هستند. ویژگی های مورفولوژیکی سواحل شنی و گل و لای به دلیل تغییر در انتشار امواج به سمت ساحل متفاوت است.

به عنوان مثال، سواحل شنی به طور مداوم توسط امواج و جزر و مد با شدت بالاتر تغییر شکل می دهند.

از سوی دیگر، گل و لای‌هایی که از ماسه، خاک رس یا سیلت ریز تشکیل شده‌اند، در خطوط ساحلی که از امواج قوی محافظت می‌شوند، رخ می‌دهند.

در نهایت، انرژی موج کمتر اجازه رسوب ذرات ریز را می دهد که بیشتر منجر به تشکیل لایه گل می شود.

در بسیاری از کشورهای گرمسیری، مانگروها در امتداد سواحل گل آلود رشد می کنند.

تخریب جنگل‌های حرا به دلیل فرسایش خط ساحلی باعث شد امواج فرسایش مستقیم در ساحل ایجاد کنند. بنابراین، اقدامات حفاظتی ساحلی هم در سواحل شنی و هم در گل و لای ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *