زهکشی و ضد فیلتر

ژئوتکستایل زهکشی و ضد فیلتر:

ژئوتکستایل از عبور عمودی مایع و گاز جلوگیری می کند در حالی که ذرات اسکلت خاک را تحت اثر نیروی نفوذ از بین نمی برد. برخی از ژئوتکستایل ها نیز به عنوان کانال های زهکشی جانبی عمل می کنند.

ژئوتکستایل فیلتر معکوس زهکشی عمدتاً برای حفاظت از شیب، لایه فیلتر دیواری یا پشتی، خندق کور زهکشی، درمان فونداسیون نرم و سایر پروژه ها استفاده می شود.

لوله های تراوا، تسمه های زهکشی پلاستیکی، چاه های شن کیسه ای یا مواد برون سپاری ژئوممبرین مرکب را تایپ کنید.

ژئوتکستایل پیچیده:

به عنوان خاک سست،شن وماسه وسنگ و یا به عنوان حامل بتن و ملات برای تشکیل بلوکی با حجم و شکل معین برای حفاظت از شیب و حفاظت در برابر فرسایش استفاده می شود.

موادموجوددرماسه کیسه ای ساندویچ شده بالایه فیلترسنگریزه وچاه های شن کیسه ای نیزعملکردبسته بندی رادارند.

جداسازی:

بین محیط های مختلف قرارمیگیردتاازاختلاط رسانه های مختلف مجاورجلوگیری شود.

جداسازی عمدتاًبرای جداسازی بین پرکننده های بااندازه های مختلف خاکریزی یاقراردادن ژئوتکستایل بر روی سطح خاک نرم برای جلوگیری از مسدود شدن بالشتک زهکشی بالایی استفاده میشود.

ژئوتکستایل بافته شده

یک گروه را نخ تار در امتداد جهت طولی بافندگی (جهتی که پارچه در آن حرکت می کند) و دسته دیگر را به صورت افقی به نام نخ پود می نامند.

به طورکلی ژئوتکستایل هاریسنده در هر دو جهت عمودی و افقی مقاومت نسبتاً قوی دارند. استحکام کششی (عرض جغرافیایی بیشتر از طول جغرافیایی است)،عملکرد پایداری خوبی دارد.

عملکرداصلی ژئوتکستایل بافته شده

تقویت

ژئوتکستایل‌های بافته شده رامیتوان درپروژه‌های سنگی مانندبزرگراه‌ها،راه‌آهن‌ها،فرودگاه‌ها،سدهای سنگی،موج شکن‌ها،

دیوارهای حائل،پس‌پرها،مرزهاوغیره برای پراکندگی تنش خاک،افزایش مدول خاک،محدودکردن لغزش خاک وبهبود پایداری استفاده کرد.

حفاظت

ژئوتکستایل های بافته شده ازشسته شدن خاکریزتوسط باد،موج،جزرومدوباران جلوگیری میکنند

وبرای حفاظت ازکناره ها،حفاظت ازشیب،حفاظت ازکف وجلوگیری ازفرسایش خاک استفاده میشوند.

Geomembranes

ژئوممبران یک ماده مانع ضد آب با پلیمر مولکولی بالا به عنوان ماده اولیه اولیه است. مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی استرس محیطی،مقاومت در برابر دمای پایین، مقاومت در برابر پیری، مقاومت در برابر خوردگی، و محدوده دمای عملیاتی بزرگ (60–60) و عمر طولانی (70 سال) دارد.

این به طور گسترده ای در جلوگیری از نشت در محل دفن زباله های خانگی، جلوگیری از نشت در محل دفن زباله های جامد، جلوگیری از نشت در تصفیه خانه های فاضلاب، جلوگیری از نشت دریاچه های مصنوعی، تصفیه باطله ها و سایر پروژه های پیشگیری از نشت استفاده می شود.

کاربردهای اصلی ژئوممبران

حفاظت از محیط زیست، بهداشت محیط: مانند محل های دفن زباله، تصفیه خانه های فاضلاب، مخازن تنظیم نیروگاه، زباله های جامد صنعتی، بیمارستانی و غیره.

باغ ها: دریاچه های مصنوعی، زمین های رودخانه، مخازن، کف حوضچه های زمین های گلف، حفاظت از شیب، چمن های سبز و غیره؛

پتروشیمی: کارخانه های شیمیایی، پالایشگاه های نفت، ضد نشت مخازن ذخیره نفت، مخازن واکنش شیمیایی، پوشش مخازن رسوب، پوشش های ثانویه و غیره.

صنعت معدن: مخازن شستشو، مخازن شستشوی پشته، زباله های خاکستر، مخازن انحلال، مخازن ته نشینی، محوطه های ذخیره سازی، ضد نشت از لایه پایینی باطله ها و غیره.

تسهیلات ترافیکی: تقویت فونداسیون جاده، جلوگیری از نشت پلک.

صنعت آبزی پروری:استخرهای کشاورزی فشرده،استخرهای پرورش ماهی،استخرهای ماهی،پوشش استخرهای میگو،حفاظت ازشیب حلقه خیاردریایی و غیره؛

کشاورزی: ضد نشت مخازن، حوضچه های آب آشامیدنی، استخرهای ذخیره و سیستم های آبیاری.

حفاظت از آب: مانند جلوگیری از نشت، مسدود کردن، تقویت رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن و سدها، جلوگیری از نشت کانال ها، دیوارهای هسته عمودی، حفاظت از شیب و غیره.

مهندسی شهرداری: مترو، زیرزمینی ساختمان، کاشت سقف، ضد نشت روف گاردن، لوله های فاضلاب و …

ژئوکامپوزیت

مواد ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل ها، ژئوممبران ها و برخی ژئوسنتتیک های خاص با دو یا چند ماده ترکیب می شوند تا ژئوکامپوزیت ها را تشکیل دهند. مواد ژئوکامپوزیت می توانند خواص مواد مختلف را برای پاسخگویی بهتر به نیازهای پروژه های خاص ترکیب کرده و عملکردهای مختلفی را ایفا کنند.

لاینر خاک رس ژئوسنتتیک

آستر خاک رس ژئوسنتتیک (GCL)، آستر ژئوسنتتیک بنتونیتی (GCL) نوع جدیدی از مواد ژئوسنتتیک است.

پس ازفرآیندوتجهیزات طب سوزنی،ذرات بنتونیت بین پارچه ژئوتکستایل نبافته وپلاستیکی ثابت میشوندتایک غشای ضدآب پتوساخته شود.

آستر رسی بنتونیت ژئوسنتتیک نه تنها دارای تمام ویژگی های مواد ژئوتکنیکی است بلکه دارای عملکرد ضد آب (نفوذ پذیری) عالی نیز می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *