ژئوتکستایل های بافته شده

ژئوتکستایل های بافته شده

1. ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها اعضای مسطح و نفوذپذیری هستند که در تماس با خاک/سنگ و/یا هر ماده ژئوتکنیکی دیگری برای کاربردهای مهندسی عمران استفاده می شوند. آنها اساسا منسوجاتی هستند که از الیاف مصنوعی تولید می شوند. بنابراین، تجزیه زیستی مشکلی برای ژئوتکستایل ها نیست. پلیمرهای مورد استفاده در تولید ژئوتکستایل ها پلی پروپیلن، پلی استر، پلی اتیلن با چگالی بالا و پلی آمید (نایلون) یا ترکیبی از آنها هستند، اما اکثریت ژئوتکستایل ها از پلی پروپیلن ساخته می شوند.

2. ژئوتکستایل های بافته شده

“ژئوتکستایل های بافته شده” نوعی از ژئوتکستایل ها هستند که با در هم آمیختن دو یا چند مجموعه نخ، الیاف، رشته ها، نوارها یا عناصر دیگر تولید می شونداین نخ ها عموماً مستقیم و موازی با یکدیگر بافته می شوند. منسوجات بافته شده عموما دارای استحکام کششی بالا، مدول بالا، نفوذپذیری بالا و کشیدگی کم هستند.

بسته به روش بافت می‌توانیم نخ‌های تار (موازی با جهت تولید) و نخ‌های پود (عمود بر نخ‌های تار) داشته باشیم.

بسته به سطح مقطع الیاف و نوع بافت، ژئوتکستایل های بافته شده را می توان به دسته های تک رشته ای (نوع چند رشته ای  نواری یا نواری پهن یا DOS تقسیم کرد. – سازه های جهت دار، یعنی تار بافندگی با سیستم درج پود

محل کار

پیمانکاران از ژئوتکستایل های بافته شده برای حل بسیاری از مشکلات محل کار استفاده می کنند. ژئوتکستایل های بافته شده متنوع ترین پارچه ساختمانی هستند و بیشترین استفاده را دارند (بیش از 70%).

ژئوتکستایل‌های بافته شده پارچه‌هایی هستند که معمولاً انعطاف‌پذیر هستند، دارای استحکام بالا، مدول بالا و دارای دهانه‌های تنگ در الگوی بافت هستند. آنها از ژئوتکستایل های نبافته متمایز می شوند زیرا دارای خاصیت کشش کم (5% و 25%) هستند و به خوبی زهکشی نمی کنند. به طور کلی، پارچه های بافته شده از نظر حس و ظاهر بیشتر شبیه پلاستیک هستند. در حالی که آنها نسبتا غیر قابل نفوذ هستند و زهکشی ندارند، ظرفیت بار بسیار بالایی دارند و معمولا برای جاده ها و پارکینگ ها استفاده می شوند.

ASTM

ژئوتکستایل های بافته شده بر اساس استانداردهای محصول بین المللی ASTM تولید می شوند تا استحکام کششی بالا و ازدیاد طول کم را ارائه دهند. پیمانکاران روی این ویژگی ها حساب می کنند و به طور معمول این پارچه ها را در بالای مناطقی قرار می دهند که رسیدن به متراکم طراحی دشوار است یا خاک بسیار مرطوب است. ژئوتکستایل های بافته شده اغلب زمانی استفاده می شوند که خاک های نرم دارای نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) کمتر از 1 باشند.

ژئوتکستایل های بافته شده از در هم تنیدن هزاران رشته مواد روی دستگاه های بافندگی بزرگ و تخصصی ساخته می شوند. اکثر پیمانکاران ژئوتکستایل های بافته شده را انتخاب می کنند که از یکی از دو نوع نخ رایج – پلی استر تک رشته ای یا پلی پروپیلن ساخته شده است. هر دو نوع مواد به خوبی کار می کنند، اما باید با متخصص کلاه سفید خود مشورت کنید تا مشخص کنید کدام یک برای کاربرد شما بهترین است. سایر انواع نخ ها عبارتند از چند رشته ای، فیلم شکافی، لایه شکافی فیبریل شده یا ترکیبی از رزوه ها.

بافت ها قوی و همه کاره هستند

برای پروژه های بزرگ و پیچیده، مهندسان می توانند برای تطبیق شرایط منحصر به فرد خاک نه تنها با نوع نخ، بلکه با الگوی بافت پارچه کمک بگیرند. تولید کنندگان ژئوتکستایل را عملاً مانند پارچه می بافند. آنها می توانند برای بافتن الیاف در طیف گسترده ای از الگوها برنامه ریزی کنند. الگوهای سفت تر می تواند منجر به استحکام بیشتر شود. الگوهای شلتر باعث انعطاف پذیری بیشتر پارچه می شود. برخی از الگوهای بافت را می توان با ملاحظات زهکشی پیش بینی شده هماهنگ کرد تا به آب اجازه عبور داده شود، اما گل و لای از آن عبور نکند. گزینه های زیادی وجود دارد و اکثر آنها تأثیر مستقیمی بر خواص فیزیکی، مکانیکی و هیدرولیکی پارچه دارند.

کاربردها

اما برای بیشتر کاربردها، پیمانکاران باید به مقاومت کششی فهرست شده ژئوتکستایل بافته شده مراجعه کنند. این رتبه بندی با روش تست بین المللی ASTM اندازه گیری می شود تا مقاومت پارچه در برابر شکستگی تحت تنش تعیین شود. برای مثال، اگر در حال ساخت یک جاده موقت برای تجهیزات ساختمانی بزرگ هستید، به یک ژئوتکستایل بافته شده با استحکام کششی بالاتر نسبت به زمانی که در حال ساخت مسیر گاری گلف هستید، نیاز دارید. وزن یک ژئوتکستایل بافته شده بر خلاف همتای خود، به ندرت ذکر می شود زیرا این مواد معمولاً برای جداسازی و تقویت استفاده می شوند و بنابراین به وزن وابسته نیستند.

ژئوتکستایل‌

ژئوتکستایل‌های بافته شده نیز در کاربردهای عمودی رایج شده‌اند و به عنوان نرده‌های سیلتی مؤثر هستند. آنها اغلب به عنوان بهترین روش مدیریت فهرست می شوند و احتمال رها شدن مواد جامد معلق را در مناطق زهکشی کاهش می دهند. آنها همچنین با حفظ خاک و اجازه عبور آب از طریق ژئوتکستایل از کیفیت آب محافظت می کنند. نرده های سیلت ژئوتکستایل بافته شده قوی هستند و می توانند حجم زیادی از مواد را در خود نگه دارند.

یکی دیگر از کاربردهای مانع عمودی ژئوتکستایل بافته شده، سیستم جمع آوری شیرابه است. این مواد در برابر تخریب اشعه ماوراء بنفش و گرفتگی بیولوژیکی مقاوم هستند.

هزینه ها

پیمانکاران می توانند به طور موثر برنامه های راهسازی را کوتاه کرده و خرید مصالح ساختمانی را به حداقل برسانند. در طول ساخت و ساز و پس از آن، جاده هایی که توسط ژئوتکستایل های بافته شده پشتیبانی می شوند، کمتر در معرض شیار شدن قرار می گیرند و هزینه های نگهداری را کاهش می دهند. مالکان سود می برند زیرا ساختار حاصل پایدار است و می تواند به عنوان کاهش ردپای کربن پروژه اندازه گیری شود.

ژئوتکستایل‌های بافته شده روی رول‌های بزرگ به محل کار می‌رسند و به پیمانکاران این امکان را می‌دهند که پارچه را به راحتی صاف کنند. هنگامی که قرار می گیرند، آنها به طور موثر به یک مانع تبدیل می شوند و زیر لایه های مرطوب، ضعیف تر یا کمتر مطلوب را می پوشانند. سپس با قرار دادن سنگدانه یا مواد دیگر روی آن پارچه جدا می شود. استحکام کششی ژئوتکستایل از مواد پوشش دهنده با توزیع جرم آن در سطح افقی پارچه حمایت می کند. دوام ژئوتکستایل جداسازی طولانی مدت مواد و تثبیت جاده یا دال قرار گرفته بر روی درجه را تضمین می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *